Lumea academică (7): Facultatea de Teologie Didactică Penticostală din Universitatea “Aurel Vlaicu” Arad


Atunci cînd a început Secţia de Teologie Didactică Penticostală din Universitatea “Aurel Vlaicu”, din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Umaniste, s-a spus că toate cursurile se vor ţine la Universitate. N-am participat la ceremonia oficială de deschidere a cursurilor, dar a doua zi aveam curs la ora 10 aşa că am pus cap compas universitate. Pe cînd eram încă pe drum mi se transmite că în cele din urmă cursurile se ţin tot la Betania şi că la ora cînd ar trebui să înceapă cursul meu se va ţine o festivitate de deschidere. Cum îmi vine să mor cînd ascult banalităţi (de-ar fi doar astea…) am hotărît să hold my horses şi să ajung cam pe 10.30, cînd avîntul discursurilor se va fi potolit. În parcarea Betaniei (sună ca boala, recunosc… ce maşină o fi parcat acolo Isus) îmi pun frumuseţea de Dacie (vezi Maşinile mele (3): Dacia 1310 TLX) între două Mercedesuri noi nouţe, unul S şi unul cam pe acolo, la fel de negre ca şi răposata-mi maşină. Ce? Nu avea tot patru roţi? Nu avea tot cinci locuri? Nu avea tot numere româneşti? Nu avea tot patru portiere? Nu avea… NU! Aici se opresc asemănările. Şi intru în sala de nunţi de la primul nivel, unde erau strînşi studenţii de anul I şi la două mese în faţa lor decanul, Riviş-Tipei, un tip ce vorbea în engleză, dar nu părea să fie după accent limba lui maternă şi încă un tip ce tot îi dădea cum Domnul l-a pus să facă teologie, doctorat, drept, ş.a.m.d. Norvegianul (am aflat mai apoi că era aşa ceva) ne-a servit o lecţie de misionarism şi de smerenie, românul necunoscut una de alegere smerită după voia Domnului şi apoi Tipei a sunat retragerea spre alte apartamente lăsîndu-ne în plata domnului Ghiocel Moţ, ce nu mai era decan şi la această facultate. M-a invitat să vin în prima bancă, “să mă vadă studenţii” şi mi-a dat cuvîntul. Habar n-aveam ce să zic, dar în cele din urmă am spus ceva despre un nou început, diferit de Betania anterioară, despre învăţat, aşa cum mi-ar place mie să fie noua facultate. După ce am terminat, Moţ mi-a preluat ideile (o fi fost în pană de idei la ora aceea) şi le-a confirmat, le-a accentuat, studenţii amintindu-mi mai apoi cît de mult crezuseră că erau la o facultate serioasă! Cît pe-aci să cred şi eu!

În fine, toate cursurile mele le-am ţinut la Betania, nu ştiu unde le-au ţinut ceilalţi. Eram tot angajatul cultului penticostal ca şi cadru didactic, contract la plata cu ora, dar avînd în vedere că aveam multe cursuri şi sistemul de plată era cam ca şi cel de la universitate (minus 5 lei pe ora a doua de curs), am avut un salar mult mai mare decît o catedră întreagă. În anul următor aceiaşi schemă, dar cu universitatea. Promisiunile din prima zi nu au fost onorate, în afara lui Handaric şi a mea cele mai multe dintre cadrele didactice nefăcîndu-și apariţia. Studenţii se plîngeau că jumătate din ore se fac la universitate, ei trebuind să alerge între cele două locaţii, şi cursurile nu îi ajută cu nimic. Asta e, ai intrat în horă trebuie să joci! Şi cei de la universitate trebuiau să facă bani pe seama penticostalilor.

În anul următor au apărut studenţi mai mulţi, fiind anunţate din nou 120 de locuri. Există un barem timp de cîţiva ani pentru acreditare. Needless to say că niciodată nu au fost nici măcar atîţia studenţi înscrişi, darămite prezenţi. Mai trist era că unii dintre ei erau pe niciunde, adică cu greu se puteau exprima, scrie, părînd ca picaţi din lună la cursuri. Dar, cel puţin ăştia participau la cursuri! Cum iniţial politica era de neagresiune dogmatică şi unii încercau să mă facă să înţeleg că nu reprezint o autoritate în domeniul penticostal (ceea ce este perfect adevărat, nu sunt nici în domeniu baptist!), mi-am expus şi eu politica de predare: “eu nu am o agendă dogmatică, nu vreau să vă fac baptişti, mai ales că biserica baptistă este aproape moartă, dar vreau să vă spun adevărul. Dacă constataţi că ceea ce vă spun este adevărul, preluaţi, dacă constataţi contrariul, ridicaţi mîna sus şi discutăm. Şi eu pot greşi.”

Am şi discutat, studenţii fiind extrem de interesaţi, mai ales că nu exista presiunea impunerii unei linii oficiale. Cum schimbul nu a fost numai de la mine la ei, eu am aflat cam tot ce se petrecea în bisericile penticostale. Unii erau marcaţi de proroci ce nu erau lăsaţi să prorocească pentru că prea spuneau adevărul, alţii de tarele unor fraţi ce făceau te miri ce, alţii de starea jalnică a vreunei adunări, dar în general doreau ceva mai mult, mai bun, mai spiritual şi mai autentic, Isus Cristos aplicat în viaţa de zi cu zi. Unii ce erau convertiţi din lume şi mai maturi veneau să dezbatem probleme extrem de stringente şi serioase, ce nu îşi găseau răspuns la liderii infatuaţi sau prea autoritari. Cum cursul devenise secundar, eram din nou în faza a treia a stilului de predare, acela al discuţiilor de care are nevoie studentul, pentru că relaţia bună cu el îl făcea să înveţe şi cursul, ce nu era literă de lege şi nici strict necesar pentru mîntuire.

Prin luna mai al primului an la Vlaicu am fost abordat pe holul academiei teologice ortodoxe de pro-rector, ce preda şi acolo, care mi-a comunicat că de la toamnă voi avea catedră întreagă.

3 comments on “Lumea academică (7): Facultatea de Teologie Didactică Penticostală din Universitatea “Aurel Vlaicu” Arad

  1. Cunosc genul asta de curs in care studentii discuta foarte mult cu profesorul iar suportul de curs este doar un suport. Cred ca astfel de situatii au schimbat conceptiile unor studenti si chiar viata unora dintre ei si asta o spun din propria experienta. Acum, dupa cativa ani de zile, nu am decat ganduri de multumire si apreciere fata de acei profesori care, desi nu au avut cadrul necesar pentru o predare la nivel academic, totusi, au provocat studentii sa gandeasca cu propriul lor creier.

  2. SE PARE CA ACEST COMENTARIU A FOST COPIAT DINTR-UN ALT LOC CEL CE L-A POSTAT INTITULINDU-SE JESUS.SERVANT:

    nevoiedereforma
    Comentariul tau asteapta sa fie aprobat.
    Mai 7th, 2011 at 11:08 pm

    Daca esti crestin aceasta nu inseamna ca trebuie sa fi si credul… Inainte ca sa mergi la o facultate trebuie sa cunosti exact unde merge si ce vrei sa faci pentru ca este vorba de viitorul tau si nu numai. Daca nu ai un scop bine definit sigur o dai in bara… Ca sa nu fi ca multi alti care plang investitia lor cu privire la o universitate propun cateva comentarii sau concluzii personale cu privire la UAVTp: Daca vrei sa sti ce este mediocritatea si sa devii un mediocru cu diploma alege facultatea de teologie penticostala din cadrul universitati UAV. De ce?
    Mai intai uita-te la acreditare.
    2. Uita-te cine sunt profesori, ce materii se predau si cine le preda ca aici apar surprize, suprize…
    3. Vorbeste cu absolventi care au venit cu dorinta de studiu, care au mers pe la cursuri si au cheltuit enorm pentru a studia teologie si a fi eficienti in slujire… Sunt sume fabuloase mai ales pentru cei ce au stat prin chirii in Arad si nu numai, taxe ridicate, pentru ca de cazare si taxe de scolarizare nu este preocupat nimeni si totusi aceasta nu ar fi o problema daca investitia ar da rezultate dar rezultatele fara nici o ironie sunt tot la fel de satisfacatoare precum evolutia in bine a Romaniei dupa revolutia din 89…(m-as bucura daca parinti vostri ar citi si ei aceast mesaj care cu sigruanta o sa fie ignorat de cei mai multi dar nu pentru mult timp) Atentie cu cine te sfatuiesti pentru ca desi sunt multi studenti inmatriculati la facultate de teologie penticostala doar cativa au participat la cursuri, din pacate si aceia sunt marginalizati… Aici este locul unde primesti diplome fara valoare nu pentru ca zic eu ci pentru ca se produc absolventi de teologie pe banda rulanta care sunt studenti doar in sesiune, care nu stiu cine sunt profesori, ce cursuri fac,in ce an sunt si cu dezamagire o spun, fac tot felul de uraciuni inaintea lui Dumnezeu doar ca sa ajunga la o diploma fara valoare (Valoarea unei scoli se reflecta in performantele absolventilor care pentru cei ce cunosc “sunt sublime dar lipsesc cu desavarsire”). Pe scurt uavtp promoveaza mediocritatea si imi este mila de scolile si de bisericile care au parte de astfel de licentiati.
    4. Poate sa mearga oricine sa faca teologie ca doar nu sa da admintere (si aceasta este reclama cu care este promovata teologia penticostala de la Arad)… ce ironie sa accepti pe oricine, in orice conditie doar sa vina banul si profitul. Imaginati-va medicina fara admitere daca puteti si aici este simplu pentru ca este vorba doar de trup care este dat morti si putreziti dar teologul trebuie sa fie superior medicului pentru ca dupa medicul se ocupa de trup tot asa teologul se ocupa de sufletul omului care este vesnic si de mare pret inaintea lui Dumnezeu. Domnilor “macelari de suflete” pe mana cui doriti sa dati sufletele oamenilor sau cum va veti justifica inaintea lui Dumnezeu ca oricum veti da scocoteala inaintea lui de produsele voastre? Ma infior cand vad in ce situatie sunteti si cand ma gandesc la faptul ca Dumnezeu oricum nu se lasa batjocorit, judecata si mania lui Dumnezeu este aproape si imi este mila de voi pentru ca traiti in minciuna pentru ca nu ati acceptat planul lui Dumnezeu cu privire la voi si lucrarea pe care ati primit-o.
    5. Imagineaza-ti ca te pregatesti sa fi predicator si spre bucuria ta faci practica ce frumos…
    La predica sau actorie? Va las sa tregeti voi concluzia… Am inteles ca preda si fratele Pustan pe acolo desi ma mir ca rezista in mediul acela toxic… te-ai bucura sa faci predica la predica cu fratele Pustan? Cred ca da, si eu la fel numai ca surprize, suprize fara Andreia Marin ci cu doamna profesoara Bianca Mita… Este profesoara LRC care la cererea unor profesori de teologie (cu mari semne de intrebare in ce priveste nastrea lor din nou), a acceptat sa fie cea care corecteaza si formeaza actori. Ea urmareste cum este alcatuita prelegerea ca nu pot zice predica, cum expune prelegerea, gestica, mimica, intonatie, etc… Si ce este rau? a. nu este nascuta din nou. b. a facut si teologie Ortodoxa motiv pentru care pretinde ca se poate baga si la unele aspecte de teologie sau in alcatuirea mesajului (nu este rau ca a facut teologie, este rau ca nu isi cunoaste bine rolul si mai grav “fraí profesori” care ar trebui sa indrume noi predicatori nu numai ca accepta situatia dar o iau de buna). A incercat sa faca ceva si facultatea aceasta cu acest sistem dar nu le-a mers pentru ca desi au copiat metoda de la institutele evanghelice din Romania cu traditie, au uitat ca predica este mai mult decat o simpla prelegere oricat de bine ar fi expusa, de cel mai grozav orator. A uitat ca predica este doar pentru copii lui Dumnezeu si pentru ca nu au primit adevarul lui Dumnezeu in inima au primit lucrarea de ratacire si acum cred si traiesc in minciuna. Imagineaza-ti ce filtru are predica studentului de la uavtp si poti sa tragi concluzia unde poti ajunge daca nu ramai langa Domnul. El te poate ridica daca esti sincer in umblarea ta cu El si poate sati creeze mediul in care sa te formezi si sa fi un slujitor dupa inima Sa, dar cerei lui sfat cu privire la ce universitate sau institut sa urmezi, accepta planul Sau si aceasta o sa aduca binecuvantarea sa peste tine si viitorul tau.
    6. Sunt multe institute de teologie evanghelice si cu bucurie o spun au un site unde iti spune cine sunt si cu ce se ocupa, la uavtp asa ceva nu ai sa vezi pentru ca facultatea de teologie penticostala din cadrul UAV nu-si cunoaste identitatea si obiectivele ci avem parte doar de manipularea maselor de buna credinta pentru profitul unora care pretind ca au frica de Dumnezeu.
    7. Aceasta cred ca spune totul!!!
    Ai vazut facultate fara biblioteca? te cred… Dar facultate de teologie? …………… Este posibil doar la UAVTp.
    Cu aceasta ocazie fac apel catre toti frati mei care au frica de Dumnezeu cu adevarat sa nu taca, sa nu le fie teama pentru ca Dumnezeu nu are nevoie de fricosi locul lor este afara din imparatia lui Dumnezeu ci are nevoie da oameni care sunt gata sa se piarda totul pentru apararea principiilor sale. Fac apel spre absolventi, profesori si pastori care cunosc situatia sa se implice si sa i-a atitudine impotriva miseliei promovata in sistemul de la UAV. Frati care domani bani va rog sa fiti atenti unde va investiti bani si pe cine sponsorizati!!!

Leave a Reply

