Istoria pe baricade: despre unirea Bisericii Ortodoxe din Transilvania cu Biserica Romano-Catolică (1)


Biserica Ortodoxă Română din Transilvania a acceptat unirea cu Biserica Romano-Catolică între anii 1697 şi 1701. Astfel a apărut Biserica Română unită cu Roma sau Biserica Greco-Catolică.

Teza ortodoxă cu privire la unire şi la cei şaizeci de ani după unire pretinde că:

 1. Măsurile protestante din vremea Reformei luate împotriva Bisericii Ortodoxe Române au avut ca scop distrugerea acesteia, dar credinţa comunităţilor rurale a păstrat intactă atât dogma cât şi practica ei.

2. În perioada Contra-reformei atât habsburgii cât şi Biserica Romano-Catolică au pus la cale o dublă conspiraţie: distrugerea Bisericii Ortodoxe Române din Transilvania şi separarea românilor ortodocşi din Transilvania de fraţii lor în credinţă dinMoldova şi ŢaraRomânească. Pentru ca Biserica Ortodoxă Română să accepte unirea de la finele secolului XVII, aceasta a fost minţită, iezuiţii falsificând documentele unirii.

3. Între anii 1701-1761 a existat o puternică influenţă Romano-Catolică asupra Bisericii Greco-Catolice.

Împotriva tezei ortodoxe, se va demonstra că:

1. A existat doar un impact protestant superficial şi inconsistent asupra Bisericii Ortodoxe Române în vremea Reformei.

2. Teza conspiraţiei propusă de Biserica Ortodoxă Română este un mit. Unirea a fost acceptată după cum documentele existente confirmă.

3. Introducerea şi influenţa dogmei şi practicii romano-catolice au fost nesemnificative înainte de 1761.

 Teza Bisericii Greco-Catolice pretinde că:

1. Biserica Ortodoxă Română a fost la un pas de a fi distrusă total datorită unei alterări adânci şi ireversibile a dogmei şi practicii ei din perioada Reformei.

2. După unire nu au apărut tensiuni între dogma şi practica Bisericii Greco-Catolice din Transilvania. Bazată pe prevederile sinodului de la Florenţa şi pe promisiunile Imperiului habsburgic, unirea a fost un rezultat natural, ea realizându-se de bună credinţă şi de aceea ea a dus la dispariţia totală şi imediată a Bisericii Ortodoxe Române (1697-1701).

3. Atât protestanţii maghiari aflaţi în poziţii de autoritate în Transilvania cât şi patriarhul ortodox sârb de Carlovăţ (care reuşise să îi inducă în eroare pe români să acţioneze împotriva propriei lor biserici, cea greco-catolică) au acţionat în vederea sabotării unirii.

 Împotriva tezei Greco-Catolice se va demonstra că:

1. Nu a existat o alterare totală şi ireversibilă a dogmei şi practicii Bisericii Ortodoxe Române din Transilvania în perioada Reformei, ci doar schimbări inconsistente şi superficiale într-o direcţie  protestantă nespecifică.

2. Unirea s-a realizat pe baza documetelor care o atestă, dar nu a fost vorba de o dispariţie subită şi totală a Bisericii Ortodoxe Române la 1701.

3. Nu a existat o mutaţie greco-catolică în 1701, ci Biserica Greco-Catolică s-a afirmat ca instituţie de sine-stătătoare doar după separarea fizică dintre credincioşii greco-catolici şi cei ortodocşi începând cu1761.

4. Unirea a fost respinsă datorită incompetenţei politice şi a slăbiciunii religioase a dizidenţilor greco-catolici.

 Tezele Bisericii Greco-Catolice şi a Bisericii Ortodoxe Române pretind că episcopul Inochentie Micu Klein a fost un personaj puternic cu o clară conştiinţă naţională. Din contră, se va demonstra că Inochentie Micu Klein nu a fost un lider naţional în sensul modern al cuvântului, ci un episcop Romano-Catolic tipic, conservator, un papă în miniatură.

Independent de tezele greco-catolice şi cele ortodoxe mai apare:

1. O reinterpretare obiectivă a situaţiei socio-politice şi eclesiale extrem de complexe dintre 1600 şi 1761, punînd în evidenţă puternica caracteristica română de rezistenţă faţă de schimbările eclesiale.

2. Evidenţierea caracteristicii mitice a istoriei ca provenind dintr-o interpretare politică.

3. Sugestia că Biserica Ortodoxă Română şi Biserica Greco-Catolică au co-existat timp de şaizeci de ani în Transilvania.

2 comentarii la “Istoria pe baricade: despre unirea Bisericii Ortodoxe din Transilvania cu Biserica Romano-Catolică (1)

  1. Pingback: Istoria pe baricade: despre unirea Bisericii Ortodoxe din Transilvania cu Biserica Romano-Catolică « Pasarea Phoenix Remixed & co « Persona

  2. Pingback: Ce-am citit, ce-am suferit … (1) « Frică şi cutremur

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s