Teologia pe-nţelesul tuturor: un pic de soteriologie (3)


Unul dintre cei mai buni autori în materie de soteriologie este John McIntyre. Lucrarea sa The Shape of Soteriology este definitorie pentru acest domeniu, cît şi pentru posturile ce urmează în acest domeniu, ca urmare nu voi mai menţiona sursa, aceasta fiind evidentă. Din context cititorul îşi poate da seama care a fost umila mea contribuţie. 

Soteriologia este acea parte a teologiei care se ocupă cu răspunsul la întrebarea “Cum poate să fie cineva mântuit?” Această întrebare este pusă de cei ce dialogau cu Isus Cristos şi a primit mai multe răspunsuri. Dar această întrebare nu s-a limitat la aria Noului Testament, ci se poate regăsi şi în Vechiul Testament pentru că Noe a fost mântuit de potop, Lot din Sodoma, Avraam de la extincţia neamului său, poporul Israel din Egipt, de madianiţi sau alte popoare cotropitoare, etc. După revenirea rămăşiţei lui Israel din al doilea exil, problema mântuirii s-a pus mai ales în contextul dominaţiei ptolemee şi a războaielor duse împotriva acestora. Israelul se voia mântuit ca popor, dar se punea întrebarea “Ce se întâmplă cu cei ce sunt ucişi de Sabat apărând Tora, poporul sau pamântul lui Israel?”

Cu apariţia lui Ioan Botezătorul (şi nu numai) această mântuire se personalizează, Ioan botezând indivizi convinşi că au nevoie de pocăinţă şi deci de schimbarea vieţii. (Aici este legătura dintre mîntuire, salvare şi un semn, un indiciu că acest lucru s-a produs.) Trimiterea, apariţia şi lucrarea lui Isus Cristos, ce va fi supranumit Mântuitorul, Fiul lui Dumnezeu, etc, va da o nouă dimensiune acestei nevoi individuale de salvare, dar va deschide şi o latură colectivă a acestui fenomen, Biserica. Aceasta va înlocui Israelul, Templul de la Ierusalim şi preoţia ca şi castă, personalizând toate acestea într-o direcţie nouă neântâlnită până atunci. Şocul întâlnirii cu Biserica[1] a fost preluat de societatea greco-romană care în relativ scurt timp, a legalizat şi adoptat-o ca şi instituţie. Astfel mântuirea a fost redefinită, de la dimensiunea individuală la cea de grup. Separarea pe criterii politice, culturale şi religioase a Apusului de Răsărit a dus din nou la o redefinire, în sensul îngrădirii acesteia şi anatemizării părţii, de acum înainte, adverse. Astfel că mântuirea era posibilă doar într-una dintre cele două variante nu în ambele. Diverse mişcări (atât în Răsărit cât şi în Apus) mai mult sau mai puţin eretice au încercat să redefinească soteriologia, această redefinire căzând în extremele ştiute până atunci şi condamnate de Biserică încă de la începuturile ei. Au existat şi forme de mântuire similare iudaismului dinainte de apariţia lui Isus Cristos: cei ce plecau în cruciade erau sigur mântuiţi. Cu toate acestea, datorită mai ales eclesiologiei exacerbate de la sfârşitul Evului mediu şi a efectelor ei negative, diferiţi indivizi din Biserica Romano-Catolică au căutat alte căi. Determinarea acestora de a găsi adevărata cale sau o altă cale decât cea care nu satisfăcea din mai multe puncte de vedere, i-a împins să gândească şi să practice altceva.

O altă întrebare de referinţă în soteriologie este “Cine mântuie?” şi de aici rezulta alta, “De ce s-a întrupat Dumnezeu?”

Tot aici intervine discuţia despre credinţă, har şi fapte,[2] despre cruce, neprihănire sau îndreptăţire şi de ce nu, despre theosis. De exemplu, ortodocşii afirmă că Părinţii capadocieni  “În Soteriologie argumentează că Isus s-a întrupat pentru mântuirea noastră şi, deci, suntem datori să-l urmăm învăţătura şi să ne folosim de Sf. Taine lăsate nouă ca mijloace de sfinţire.”[3] Evident că tot aici intervine discuţia despre sacramente, natura lor şi efectel lor pentru mântuire

Un comentariu la “Teologia pe-nţelesul tuturor: un pic de soteriologie (3)

  1. Pingback: Teologia pe înţelesul tuturor: Ce sau cine este Biserica? (1) | Catastiful dogmatic

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s