Re-citirea Bibliei: Numeri


Leviticul face cunoscut sabatul şi super-sabatul (jubileul) anunţînd în final pedepse de 7 ori 7 ori 7 ori 7 mai mult pentru păcate, culminînd cu ducerea în  robie. Logic deci, ducerea în robie indica o stare de păcat amplificată, nu altceva. Apoi facem cunoştiinţă cu condiţiile revenirii în patrie în 26:40,41: mărturisirea păcatelor şi fărădelegilor, a călcărilor de lege şi a împotrivirii lor, iar ca rezultat smerenia pentru fărădelegea părinţilor lor. Oare aşa au făcut evreii cînd s-a constituit statul Israel în 1948? Poate unii. Foarte puţini o fac azi. Poate din cauză că în Numeri poporul se transformă într-o adunare organizată pe principii militare (cp. 2).

În urmă cu ceva timp (dar poate şi acum) în multe biserici din Marea Britanie scaunele erau albastre. Unul dintre profii mei chiar îşi pusese întrebarea de ce au ales tocmai culoarea asta care nu se potrivea cu interioarele în tonuri calde. Poate cei ce le-au achiziţionat s-au inspirat din Exod şi Numeri, unde albastrul este prezent de multe ori. Numeri 5 şi nu numai, m-a făcut să mă gîndesc că acest capitol se mai putea intitula şi 2 Levitic. Aici apare apa de gelozie. S-ar putea trage concluzia greşită că numai bărbaţii sunt geloşi. Nu e aşa, dar bărbatul e mai violent la gelozie, aşa că mai bine o spălătură ca-n Numeri, decît încă o femeie omorîtă degeaba. Interesant că nu se menţionează pedeapsă pentru bărbatul care a păcătuit cu femeia ce trebuia să îşi ia pedeapsa pentru nelegiuirea ei. Presupun că soţul găsea o metodă de rezolvare… Poate de aici s-a inspirat Isus cînd i-a spus ce i-a spus femeii prinse în flagrant delict în Ioan 8. Delictul ca delictul, dar dacă era flagrant, atunci era cel puţin şi un bărbat în cauză. Apa de testare a bănuielilor soţului gelos, preparată după reţeta din Numeri era sfîntă, dar acum avem alte reţete, aşa că înclin să cred că pot produce şi eu o reţetă proprie. De ce nu?

Şi ajungem la nazireu. Mi se pare că nazireul este pentru multe biserici pretextul pentru a impune fel de fel de interdicţii, unele mai legaliste decît altele. În principiu nu le respect şi nici nu le-am respectat. Fără nici un fel de mustrare de cuget. Mi se pare absurd să fac ceva ce nu are nici un fel de temei, doar pentru că „aşa e tradiţia”. Fariseii să fie liniştiţi, cărămida cu care se tot bat în piept nu o să se spargă că au devenit foarte tari la …cerbice. Nazireii nu aveu voie să mănînce nici măcar sîmburii din boabele de struguri, ei fiind cei ce au declanşat tunsoarea hippy: să-ţi laşi păul să crească mult şi bine. În afara faptului că atenţiona pe toată lumea de la distanţă că „iată vine un nazireu”, nu prea văd care să fi fost logica ca Dumnezeu să-i lase să şomeze pe stiliştii israeliţi. Poate avea şi Dumnezeul ăsta, chiar şi atunci, un simţ al umorului mai dezvoltat. La finele termenului israelitul, chemat tot nazireu, putea bea în fine, vin. Ce uşurare pe săracul! Dar trebuie să recunoaştem, legămîntul de nazireu era un ascetism limitat şi decent. Nu tu cazne, bice, posturi, veghe noaptea, tras de clopote, bătut de toacă şi făcut de cruci. Oare pe vremea aia cum, cînd, de ce şi de cine fugeau dracii? Cine ştie, poate nu apăruseră… sau se speriau la simpla apariţie a nazireului. Nu-i de mirare cu aşa o frizură. Ce efect! Mă gîndesc să îmi las părul să crească, dar ăştia nu ar înţelege şi m-ar da pe mine afară, nu pe draci.

În fine, în 10:29 aflăm că socrul lui Moise şi-a schimbat numele, poate se recăsătorise şi a preluat numele soţiei lui. Sau poate că au fost alte cauze – cine ştie, un pic de uitare e benefică – a celui ce a redactat capitolul şi nu citise recent Exodul. Tot în Numeri găsim o bogăţie de argint printre israeliţi, dar mă gîndesc că egiptenii au cam rămas fără metale preţioase în urma Exodului. Încă mă mai urmăresc anunţurile alarmiste din anii 90 a crainicilor tv ce se isterizau cu privire la exodul valutei, a metalelor preţioase şi a operelor de artă din ţara noastră.  Cine o fi fost de vină?

Lupta pentru putere în poporul Domnului începe de sus, Maria şi Aaron cialengindu-l pe Moise, chipurile din cauza soţiei etiopiene, adică de culoare maro închis. Nu a deranjat pe nimeni madianita, că era de aceiaşi culoare, deci rasismul era prezent printre israeliţi şi ducea la mari tensiuni. Cum Maria se procopseşte cu lepră, Aaron nu putea că era mare preot, este izolată şi se vindecă în 7 zile. Cartea asta are ceva cu femeile…

În Numeri 14:33 apare şi prima menţiune a purgatoriului: deşertul curăţă, moartea elimină. Apoi Core, Datan şi Abiran pleacă în locuinţa morţilor de vii, ceea ce mă face să mă găndesc că moartea e o uşurare şi că au fost cam chinuiţi pentru că s-au luat de mai-marii norodului. Aviz amatorilor de pe bloguri! Mult mai tîrziu, prin contrast cu cei răi care erau pedepsiţi groaznic, cei f.f.f. buni, un alt israelit, dar să nu anticipez, se va ridica la cer viu. Probabil tot prin contrast, cel mai bun lucru ce ţi s-ar putea întîmpla în viaţă, este lipsa morţii. În Numeri 16 vedem că tămîia pusă de Moise pe altar e capabilă să facă ispăşire, aşa că n-ar trebui să fim aşa de supăraţi pe preoţii ortodocşi şi catolici. Cred eu.

Ni se spune în Numeri să fim mai temperaţi cu viziunile şi vorbirea în limbi: prima fiinţă care vede un înger după Avraam şi Lot, este o măgăriţă dintre Neamuri, prorocul (tot dintre Neamuri) specialist fiind chior de-a binelea. Tot ea este cea care deschide dialogul vorbind în limbi …omeneşti. N-ar fi fost oare mai simplu invers? Dacă tot te porţi ca un animal, să şi comunici ca el. În 23:10 Balaam jinduieşte la moartea israeliţilor, fără să ştie că cei ce mureau în pustie nu erau consideraţi neprihăniţi, dimpotrivă. În cele din urmă s-a ales şi el cu acelaşi tip de deces.

31:15 crează precedentul căsătoriei cu fetele neamurilor periculoase, cartea încheiîndu-se tot cu o pricină a femeilor. Deci Numeri, sau altceva? Cred că Moise era îndrăgostit!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s