Alegerea pastorului


Am fost în cîteva biserici care şi-au ales pastor. Nu mai ştiu ce s-a întîmplat cu cel vechi. Poate era într-o călătorie, poate a murit. Cert e că nu mai era acolo. Care e practica: se dă sfoară-n ţară, adică în biserici. Şi atunci se invită diverşi oameni. De obicei se vine de la sat la oraş sau la comună. Vine omul o dată, de două ori, ba cîteodată sunt invitaţi mai mulţi ca să aibă biserica din ce alege. Cem mai mult mi-a plăcut o mică biserică din USA. Ei erau puţini, dar copiii erau cam 100 sau chiar mai mult. Dar ce salar!!! 100000 pe an. Poate şi Sf Petru se gîndea să îşi refacă siviul să aplice. Curată ispită!

Şi bineînţeles că orice pastor de la “periferie” are vreo 5-10 predici bune. Nu contează dacă este el autorul, contează ce transmite! Şi poate bisericii îi place, stau de vorbă cu el şi îl angajează crezînd că e Păstorul cel bun.  Şi bine face! Apoi se ajunge şi se trece peste ceea ce majoritatea numesc “luna de miere”. După perioada asta încep să se vadă asperităţile. Asta dacă pastorul nu a pus în aplicare cele “trei lucruri pe care să le faci pentru ca fiul tău să fie ales pastor după ce mori” enunţate şi practicate de Ioan Bunaciu. Vine pastorul la comitet şi cere să i se schimbe covorul persan din casa pastorală. Apoi impune ca tonul la bătutul din palme să fie dat doar de soţia lui. Şi aşa mai departe.

Mă întreb, sincer, cum reuşeşte un proaspăt absolvent de teologie să fie pastor a doua zi dimineaţa? Nu mă îndoiesc că Pavel garanta pentru Timotei, dar atunci situaţia era cu totul alta. În 2 Corinteni ne spune despre Tit nişte lucruri care ar trebui, mă gîndesc eu, puse în practică la alegerea unui candidat pentru o astfel de slujbă: “Am trimis cu ei pe fratele nostru, a cărui rîvnă am încercat-o de atîtea ori în multe împrejurări, şi care de data asta arată mult mai multă rîvnă, din pricina marei lui încrederi în voi. Astfel fie avînd în vedere pe Tit, care este părtaşul şi tovarăşul meu de lucru în mijlocul vostru, fie avînd în vedere pe fraţii noştri care sunt trimişii bisericilor şi fala lui Cristos…”

Cunoaşterea şi încercarea celui care este impus de biserică şi deci de Dumnezeu se bazează pe cunoaşterea reciprocă de lungă durată şi în ocazii diferite. Doar timpul şi ocaziile diferite scot la iveală caracterulomului în a cărui mîini îţi pui la o adică viaţa. Pentru că dacă biserica nu este vorba despre viaţă şi moarte, ci despre altceva, de ce ar fi murit Cristos, ba de ce a şi înviat?

4 comments on “Alegerea pastorului

  1. Corect! Insa pe mine ma interesaza care este solutia? Eu as indrazni sa propun un proces de SELECTIE mai elaborat si mai atent. Oare in felul acesta nu ar fi evitate astfel de “situatii”?
    Incerc sa fac putina cercetare pe subiectul acesta (Selectia Pastorilor in vederea alegerii in Bisericile Baptiste din Romania) pentru lucrarea mea de DMin. Stiu ca nu s-a scris mai nimic pe acest subiect din punct de vedere academic. Totusi, daca a ajuns la cunostinta d-voastra vre-un eseu sau articol sau vre-un alt tip de “material” va rog sa ma atentionati si pe mine.
    Multumesc!

    • sergiu, n-am cunostiinta de astfel de subiecte. dar s-ar putea sa gesesti materiale complementare in alte zone cum ar fi psiho si socio, alegerea liderilor sau aparitia lor. eu am mai scris ceva pe asta si am avut un program la radio ciresarii. cred ca in mare parte discutia se pozitioneaza in zona liderului situtional si a celui institutional. si aici aplici principiile biblice care ar trebui sa decida.
      daca vrei sa discutam scrie-mi. s-ar putea sa postez inca ceva in viitor, dar subiectul nu ma intereseaza in mod special.

  2. Și tot aici ar fi și graba absolventului de a se căsători cât mai rapid (cine nu acceptă ritmul lui de cucerire, too bad) pentru a îndeplini condiția necesară.

Leave a Reply

