Sexualitatea, credinţa şi Dumnezeul creştin (2): limite admise şi permise


În urmă cu cîteva zile unul dintre prietenii mei a fost oprit de un echipaj al  poliţiei rutiere şi a fost întrebat dacă a băut, apoi la răspunsul său negativ a fost pus să sufle către poliţist. Dincolo de aspectul semilegal al suflatului către nasul poliţistului, bineînţeles că în cele din urmă contează cel al consumului de băuturi alcoolice şi al condusului unui mijloc auto sub influenţa acestuia. Ca şi mulţi oameni cuminţi acest prieten i-a răspuns negativ omului legii şi nu a fost crezut.

De aici voi face două constatări: una că dacă m-ar fi oprit pe mine aş fi răspuns DA, pentru că beau, şi a doua NU, adică nu aş fi suflat în nasul omului legii pentru că nasul său nu este un instrument standardizat şi omologat pentru constatatrea unui eventual consum de alcool. Şi aici aş interveni cu încă două precizări în contextul dat: prima, să fim serioşi, chiar şi ultimul om de pe planeta asta bea, pentru că dacă nu bea se deshidratează şi moare. Ca urmare la întrebarea „Aţi băut?” prietenul meu a minţit pentru că poliţistul nu a precizat ce să fi băut, iar dacă prietenul meu nu ar fi băut apă ar fi fost mort, incapabil să conducă autovehiculul personal şi da, trebuie să bei, dar nu neapărat alcool.

A doua precizare, mult mai importantă în contextul titlului afişat despre limite admise şi permise, da sunt angajat şi eu în relaţii sexuale, la fel ca şi mulţi dintre dumneavoastră. Şi aici am vrut să ajung de fapt. De cele mai multe ori în biserică tratăm sexualitatea şi sexul în sine de parcă ar fi cel mai urît lucru ce ţi s-ar putea întîmpla, parcă ar fi o tortură, o murdărie la care ce să facem suntem obligaţi să recurgem doar pentru a avea copii, şi ăia doamne fereşte să afle cum au ajuns pe lume… În Biblia mea citesc că una dintre „ultimele” porunci pe care a primit-o omul a fost să se înmulţească. Sunt convins că nu este nevoie de un studiu biblic sistematic pentru a demonstra că Dumnezeu a ştiut despre ce vorbea atunci cînd a afişat afacerea cu înmulţirea şi că toată istoria cu Adam cel uimit că nu îşi găsea consoarta printre animale era pusă la cale pentru iluminarea sa, nu a lui Dumnezeu. Cine nu crede să facă totuşi studiul ăla.

Altcineva zicea că Biblia e o carte în care găseşti crime, violuri, prostituţie, asasinate politice, răzbunări, furturi, răpiri, multe înşelăciuni, şi în general conţine mai multe răutăţi decît cele mai deochiate şi violente scrieri ale autorilor mai mult sau mai puţin consacraţi. Evident, Biblia are şi aşa ceva pentru lui Dumnezeu nu-i era necunoscut caracterul omului, spiritul de turmă şi excesele de care doar omul este capabil. Dar Biblia nu e mai puţin credibilă pentru că dezvăluie cît de rău sau de bun poate fi omul.

Plecînd practic de la zero (dacă chiar se poate porni de la aşa ceva…), nu pot să nu observ că prostituţia şi promiscuitatea sexuală apare relativ repede pe scena omenirii, dar că ele sunt judecate şi lichidate, ultimul act de acest gen fiind constatat în Judecători. Apropos de prostituţie, cred că li se face o mare nedreptate femeilor cum că ar fi cea mai veche meserie din lume. În definitiv prostituţia nu a fost şi nici nu este decît rezolvarea dinamică a tensiunii dintre cererea şi oferta din domeniul sexului, dacă îmi este permis să mă exprim mai academic. Dacă este practicată în şi în afara căsătoriei, asta nu mai contează. Un mic amănunt care ştiu că nu va şoca pe nimeni: am căutat un clip care să ilustreze subiectul şi am dat de acesta care avea cîteva mii de accesări. Un alt clip pe acărui pagină de deschidere era afişată o damă sexy avea cam 1500000 de accesări. Cu toţii ştim că sexul vinde cel mai bine şi se vinde cel mai bine. Ei, dar despre asta altă dată!

Biblia nu spune care a fost vîrsta consimţămîntului în cazul căsătoriei, ci doar că ea era controlată de către părinţi care uneori grăbeau sau întîrziau fără să se dea o explicaţie serioasă. Ca urmare, tot ce nu contravenea societăţii VT era permis, limitele fiind destul de largi. Azi această limită este stipulată de stat, cei ce o încalcă fiind traşi (cel puţin în principiu) la răspundere.  Dar nici VT, nici NT şi nici cea mai strictă familie de creştini nu poate controla la modul absolut domeniul acesta unde, după o vîrstă, intervin convingerile personale. Să o luăm de la vârsta cea mai fragedă.

Sexualitatea copiilor este acordată la anumite standarde în prima fază de părinţi. Ei determină culoarea hainelor care pentru băieţi este de obicei albastru şi pentru fete roz sau roşu.  Aproape toată copilăria mi-am petrecut-o dormind într-un recamier roşu, iar sora mea într-unul albastru, aşa că vă daţi seama de ce îndrumare în domeniul codului culorilor am avut parte… Dar în ce priveşte lungimea fustei, înălţimea tocurilor sau cît de evazaţi erau pantalonii se îngrijea mai ales şcoala şi societatea în general pentru că în epoca comunistă nu puteau exista excese. Nu îmi aduc aminte de vreun exces al creştinilor în domeniul copiilor, dar îmi amintesc că în bisericile noastre rar exista cineva care să şocheze prin îmbrăcăminte, fie copil, adolescent sau adult. În urmă cu cîţiva ani auzul mi-a fost şocat de expresia „cod vestimentar” care reprezenta partea îngustă a creştinismului. E drept că esteticul sau frumosul nu trebuia să aibă în mod special un mesaj sexual de genul „I’m hot!”, cu toate că mai demult în afară de jeanşi şi de vietnamezi nu ţin minte să fie existat vreun articol de îmbrăcăminte sau încălţăminte care să fie unisex. După cum nu exista pericolul să dai de poze deochiate în drum spre sau de la biserică. Dar lumea s-a schimbat şi înclin să cred că şi biserica s-a schimbat.

În cartea sa „Panica în masă şi zvonurile,” Curs de psihologie socială şi politică, A.P. Nazarenean prezintă rezolvarea unei situaţii explozive într-una din reginile Rusiei în anii 90, situaţie generată de absenţa din magazine a alcoolului. În momentul în care demonstraţiile băutorilor revoltaţi erau pe punctul de a deveni violente, cineva s-a gîndit să golească străzile printr-un procedeu nemaiîntîlnit în Rusia comunistă. A început difuzarea unui film cu un conţinut bogat în sexualitate pe canalul local TV. Ca prin minune străzile s-au golit de amatorii de băutură care au reacţionat normal sub imboldul unui alt instinct primar, cel generat de sexualitate. Autorul minimalizează încălcările legii dreptului de autor în favoarea unei legi superioare, cea a protejării vieţii şi are dreptate. Factorii de decizie au luat legătura cu cîţiva „baştani” care aveau aparatură video acasă şi se delectau cu casete produse în Occident astfel încît în fiecare zi populaţia masculină şi-a re-programat priorităţile în funcţie de sensibilitatea proprie. Cum de alcool totuşi se mai făcea rost, dar serialul sexi era o premieră, e clar care a fost opţiunea. Vorba francezului: „Cherchez la famme!”

Deci, ceea ce vreau să spun, în domeniul sexualităţii şi sexului limitele sunt mai înguste decît par, cu toate că sunt mai largi decît cele admise. Şi aici intră alegerea individului care încalcă un taboo, o lege nescrisă sau un obicei moştenit din generaţie în generaţie. De exemplu s-a depăşit în ţara noastră căsătoria copiilor de către părinţi, dar rămîne un obicei vechi care este destul de rar infirmat: bărbaţii sau băieţii se căsătoresc cu fete sau femei mai tinere, nu invers.

În final vă rog să urmăriţi clipul lui Michael Buble şi să încercaţi să explicaţi strigătele de admiraţie ale audienţei. Revin…

2 comentarii la “Sexualitatea, credinţa şi Dumnezeul creştin (2): limite admise şi permise

  1. Reblogged this on Persona and commented:
    Al doilea text al lui Alex Nadaban pe tema delicata si rareori tratata in mod candid si fara pudibonderie ieftina de catre blogerii evanghelici. Nu cunosc multi mai potriviti ca Alex sa faca asta.
    Nu trebuie neaparat sa fim de acord cu el in toate lucrurile, ci sa discutam deschis si sincer un subiect de care, oricit am vrea, eventual, nu putem face nicicum abstractie.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s