Ieşirea din ghetou (2)


Ca să ieşi din ghetou trebuie să fi intrat, trebuie să fi fost conştient că el există şi să fi petrecut destul timp acolo încît să vezi raţiunile pentru care trebuie să ieşi.

Atunci cînd conduci o maşină sau un avion ai la bord senzori care îţi indică dacă ceva funcţionează bine sau nu. Dacă ţi se aprind beculeţele roşii îţi dai seama cam despre ce e vorba: de o avarie.

Primul meu beculeţ roşu mi s-a aprins în urmă cu destul de mult timp, dar nu m-am prins ce voia să indice. Era o repetiţie de cor şi s-a dat tonul de către păstor să ne cerem iertare că eram vinovaţi de absenţe, de neimplicare într-o slujire spirituală atît de importantă. Nu era și cazul meu, nici a multora de față.

Și dacă era o lucrare atît de importantă, cum de se mai făcea şi altceva în biserică (de fapt în adunare)? N-ar fi mai bine să se facă doar cor, cor şi iar cor? Asta am mai văzut-o la BB2 Oradea cînd fraţii au reclamat să nu se mai programeze repetiţiile în acelaşi timp  la toate corurile, că ei nu pot să participe. Normal! Părea un cor general al surzilor. Mai bine zis al surzilor spirituali.

Acum unii se vor întreba pe bună dreptate de ce ridic problema asta, ce mă cred mai deştept sau mai dotat dpdv muzical? Cu alte cuvinte „ce îmi trăbă?” Ţinînd cont că am doar un IQ normal, că am o ureche muzicală fără pretenţii, înclin să cred că reacția cîrcotaşilor va fi asemenea majorității profesioniştilor atunci cînd vine un necunoscut cu ceva nou: „noi suntem specialiştii, cum de nu ne-a venit nouă ideea asta?” sau „Dacă noi suntem specialiştii n-are cum cineva din afară să vină cu aşa ceva, că noi suntem vîrful de lance…” (serios? eu parcă am văzut mai degrabă o coadă de topor…)

Dar poate a venit timpul pentru o evaluare obiectivă la rece a Bisericii baptiste din România. Iată cîteva puncte de vedere personale:

1. Micşorarea numărului baptiştilor din România indică o dată în plus că vremea bisericii baptiste a apus. Dacă Dumnezeu ar fi avut un plan cu România în care biserica baptistă ar trebuit să joace un rol important, numărul credincioşilor baptişti ar fi crescut. Din această cauză consider cartea „Credinţa adevărată” o prorocie neadevărată cu privire la România.

2. Monopolizarea conducerii comunităţii şi a uniunii de către păstori a făcut din cultul baptist un cult clerical, biserica baptistă ajungînd în aceiaşi situaţie ca biserica catolică în preajma Reformei lui Luther. Contradicţia dintre Mărturisirea de credinţă, Statut şi Scriptură este evidentă, dar nu este băgată în seamă. La ce mai servesc aceste documente?

3. Importanţa dată clădirilor în care se adună biserica vie este tot mai exacerbată, ceea ce face ca biserica baptistă să se închidă între patru pereţi pierzînd astfel contactul cu lumea, cu comunitatea largă a cetăţenilor. Biserica baptistă nu mai constituie o prezenţă spirituală dinamică. Ea a devenit o instituţie de faţadă care indică doar o prezenţă fizică, dar nu şi implicarea directă ce pune la dispoziţia celor interesaţi o spiritualitate de excepţie. Biserica baptistă s-a pierdut printre celelalte biserici tradiţionale, astfel că prezenţa ei pe scena spirituală a poporului român este una absolut neglijabilă.

4. Manifestată timp de peste 100 de ani identitatea bisericii baptiste a ajuns să fie marcată de o prea mare tensiune între dogmă şi practică. Aceasta a dus la abuzuri, la micșorarea numărului credincioșilor și la transformarea bisericii într-un club social în care Adevărul nu se mai regăsește.

În concluzie, avînd în vedere că niciunde în NT, Mărturisirea de credinţă sau Statut nu se afirmă sau nu se subînţelege că Dumnezeu şi-ar fi construit un alt templu în care să fie adăpostiţi fizic credincioşii, este nevoie de o revenire la surse pentru a pune în concordanță Statutul și Mărturisirea de credință cu Scriptura referitor la dogma și practica bisericii.

30 comentarii la “Ieşirea din ghetou (2)

  1. Inteleg ca referinta pe care o dau nu se aplica neaparat la acest caz particular dar fiind vorba de a stii ca esti in gheto ca sa te afli in el Fowler vorbeste despre Stages of Faith iar in Franta intre evanghelici Jacques Pujol a scris ceva in privinta aceasta.

    Eu sunt mai intersata inca de teza doctorala din care a-ti publicat un fragment si care m-a facut sa ma gindesc la perioada de dupa revocarea Edictului de la Nantes cind catolicii au folosit metode oarecum asemanatoare vis a vis de Protestanti. Ar fi de vazut aici si La révolte de Camisards; o perioada istorica foarte intersanta.

    Poate puteti sa imi trimiteti teza prin Email. Trebuie sa fie o cale sa o puteti publica.

    • ghetoul este complex, dar si-a pierdut oarecum valoare sau importanta datorita reducerii puterii si impunerea libertatii civice. am fost si eu fascinat de istoria frantei si de perioada pre si post/nantes. absolutismul a stricat mult oriunde s-a manifestat.

      incerc sa va trimit teza zilele astea. sunt prins cu o traducere.

      • Mai indreznesc o remarca aici care de fapt isi are originea la altii, observatori mai dotati sau mai experimentati poate, si anume ca biserica devine o secta in momentul in care ea serveste scopul liderului chiar daca acest scop poate avea aparente pozitive, adica poate sa apara un scop bun, onorabil sau chiar duhovnicesc, spiritual.

  2. Nu stiu, poate s-a micsorat numarul credinciosilor baptisti, dar in mod sigur, a crescut agresivitatea lor, dispretul fata de ceilalti si manifestarile de insubordonare civica (nu ma refer la delicte, ci la viata de zi cu zi)

  3. Sunt de acord cu d-vs ca absolutismul a daunat, trebuie insa vazute si cauzele care au dus la absolutism. Tocmai aceasta gasesc interesant, chiar daca nu sunt intotdeauna de accord cu anumite perspective, sa vad din ce unghi este privita situatia. Ieri seara la Sorbona, una dintre situri pentru ca sunt 10 situri ale Sorbonei la Paris, un conferentiar a vorbit despre crestinizarea elitei galilor si a elitei din Imperiul Roman,interesant dar si el isi avea persepectiva lui, un unghi din care privea si altii ar fi putut sa priveasca din alt unghi. Ce gasesc incurajator este ca in ultima vreme aud tot mai mult ca, crestinizarea sa facut pur si simplu fara violenta, fara fortare dar binenteles istoricul nu poate sa spuna ca a fost lucrarea lui Dumnezeu.

  4. Ghetoul este foarte complex si bine implementat,dupa cum este implementat si in puterea politica.Lucurile sint explicate chiar de DOMNUL ISUS prin cuvintele scrise in evanghelia luii Matei capitolul 23 ,insa mesajul nu ajunge inteles de foarte multi fiinca nu se acorda o atentie mare.Tot ce s-a intimplat pe timpul lui Isus azi se intimpla la fel in un mod mai sofisticat si mai modern ,iar multimile nu ajung sa perceapa mesajul simplu fiinca este ignorat!!!

  5. La o simplă căutare pe internet (http://dexonline.ro/definitie/ghetou), ne dăm imediat seama că cuvântul ghetou nu are o conotatie pozitivă ci are mai degrabă una ofensatoare.

    Ofensatoare este ideea aceasta de a asocia o comuniune liber consimţită cu ideea de ghetou.

    Nu voi intra in detalii privind aceasta asociere ci mă voi limita la câteva puncte de vedere juridice cu privire la aspectele relatate public pe adresa https://pasareaphoenixremixed.wordpress.com/2012/06/06/iesirea-din-ghetou-2/

    Pentru că se face referire la Statutul Cultului Crestin Baptist, cred că ar fi fost corect ca să procedeze astfel, potrivit acestui act:

    – nemulţumit de rezultatul Adunării Generale, dr. Alex Nadaban avea posibilitatea să se adreseze următoarelor instituţii: Comunitate şi apoi Uniune, deoarece, potrivit art. 114 alin. (1) din Statul Cultului Crestin Baptist, Comisia pastoralã este organul de cercetare a neînţelegerilor sau eventualelor conflicte interne, a cazurilor litigioase din cadrul cultului, care nu au fost soluţionate la nivel de bisericã localã sau comunitate.

    – trecând peste aceste instanţe, domnia sa postează pe un site public mesajul Iesiti din ghetoul Cultului Baptist din Romania care ofensează pe toţi credincioşii care sunt membrii bisericilor baptiste, mesaj care aduce prejudicii de imagine bisericii locale şi credincioşilor în general.

    Prin urmare, propun:

    1. oferirea domniei sale posibilitatea unei pocăinţe sincere care să cuprindă şi cererea de iertare faţă Biserica si fata de cei ofensaţi public pentru că hotârârea am decis să ies, împreună cu soţia, definitiv şi irevocabil din biserica baptista (ce îşi zice şi creştină, de parcă ar mai exista şi biserica necrestină) din România este nulă, deoarece, potrivit Statutului, art. 118 alin. (1) Hotãrârile luate şi actele încheiate în cadrul cultului cu încãlcarea prevederilor prezentului statut sunt nule.

    2. in caz de refuz, pentru că este membru al Bisericii, excluderea dr. Alex Nadaban

    • sunteti de-a dreptul comic mon chere!

      va ramine sa imi ardeti oasele ca lui origen. penibil.

      la prostiiele spuse de dvs va atrag atentia cu doar doua observatii:
      – eu nu am postat ,,iesiti,, ci blogul care m-a citat a facut apel la iesire.
      – subsemnatul si sotia este in posesia unui act inregistrat, semnat si parafat decultul baptist care atesta cu data amintita iesirea din cult asa cum ati citat. mai incercati sa cititi citeva cursuri de drept elementar.

      in plus numele meu nu este dr…

      • Mai dar de unde te-ai mai ivit si tu, ca tare destept pari Si foarte ma mir cum n-ai fost depistat mai demult, ca te-au lasat sa urci pe scara academica pina la rangul de dascal la institut . . Or fi avut „orbul gainii” cei care te-au lansat si tolerat !Sincer, mi se pare ca esti un „baiat citit”, dar „prea multa ta invatatura” te-a facut sa o iei razna, si in cele ale Credintei, sa nu mai stii nici „Tabla Adunarii” Esti un fel de „alexandru Caldararul” care stie sa faca numai rau . . . Domnul sa se indure de tine si de familia ta si sa-ti de-a „darul pocaintei”, ca sa nu-ti arda sufletul in Ghehena!

      • răspuns tipic de băiat frezat la apelul de seară. mulțumesc.

        hai să-ți răspund:

        ÎN PRIMUL RÎND AI PUTEA SĂ-ȚI VEZI BÎRNA. EȘTI UN MINCINOS FRICOS ȘI LAȘ!!!
        ADRESA DE MAIL PE CARE SPUI CĂ O AI ESTE O MINCIUNĂ. DACĂ LA CHESTIE AȘA DE MICĂ MINȚI, CITEȘTE CARE ESTE SFÎRȘITUL MINCINOȘILOR DIN APOCALIPSA!

        ÎN REST DEBITEZI NUMAI PROSTII!

        DAR DACĂ TOT AI CITIT CEVA, IA ȘI MAI CITEȘTE, DESPRE TINE AM SCRIS NENUMĂRATE POSTURI. PENTRU MINE EȘTI CEL MAI BUN EXEMPLU DE FARISEU.

        un mormînt văruit.

  6. Chiar nu stiam cine esti, si „mi-am permis” sa-ti fac o provocare. Acum ti-ai prezentat „cartea de vizita”. How sad ! De fapt am observat ca la toti cei care-si permit sa-ti faca o mica observatie, le raspunzi in acelasi fel. In afara de ceea ce debitezi dumitale, toate celelalte le categorisesti la dosarul „prostii”. Poate asta ar trebui sa-ti dea de gindit, daca mai gindesti. Da, vorbeai de „birna din ochi”, poate ca asta e meteahna de care ar trebui sa scapi.Daca vrei sa vezi un fariseu veritabil, nu-l cauta pe blog, ci uita-te in oglinda ! Totusi, esti un suflet de om, care cindva ai incheiat un legamint cu Domnul, intr-o Biserica Baptista probabil, pe care acum o anatemizezi fara scrupule sau retineri. Ma rog pentru tine si as vrea intr-o zi sa ne intilnim sub Cruce, in pocainta sincera, nu „fluierind a paguba” in lumea virtuala, melodii cu „conotatie sexuala”. Asta nu caracterizeaza un (te)OLOG de talia dumitale. Si chiar pare jenant, cind copilul de 17 ani iti da replica: „Taty, nu fluieri crestineste !” Te rog sa-mi ierti acest fel de abordare, dar „superioritatea” dumitale de-a aborda lacunele Bisericii Baptiste din Romania, care te-a ajutat, te-a scolat, si te-a lansat (Domnul sa-i ierte si pe cei din Bucuresti si pe cei din Oradea) mi se pare o sfidare grosolana. Nu asa se rasplateste binefacerile fratilor „naivi”! So, daca Duhul Domnului te v-a atinge si te vei smeri putintel, poate chiar vom ajunge sa dialogam mai crestineste si va fi benefic de ambele parti. Domnul sa se indure !

  7. Trist ce spui A . Nabadan! Trist tonul,etichetarile :fariseu,taliban,cretin, duhul care razbate . Multa frustrare si poate prea putina frica de Cel Atotputernic.Atatea biserici si credinciosi baptisti cred pe nedrept criticati .Pastoresc o biserica din Bucuresti de cam 100 membrii.Avem proiecte sociale si un parteneriat pe rol cu DGASCP sect 4,facem misiune in penitenciarul de maxima siguranta Rahova Bucuresti,sustinem misiuni ,ajutam bolnavi si saraci,ne intanlim regulat unde plangem pe genunchi si ne inchinam Domnului cu bucurie s.a.m.d…Spun asta nu cu emfaza fariseica ci cu lacrimi pt harul Sau caci din El prin El si pentru el…nimic fara sa fi primit si nimic noua! Si cati ca noi si sigur mult foarte mult mai mult. Ma doare aceasta generalizare nedreapta care da munitie ” filistenilor”.O pocainta sincera si degraba e darulul lui Dumnezeu pe care cerandu-l si aplicandu-l iti va da har, altfel cu siguranta va veni scadenta si va fi mult prea amar si teribil de mare factura in tine sau cei dragi.Sa-mi ierti cutezanta sfatului necerut dar ti-o spun cred in lumina Domnului si sigur din inima. Vali Radu pastor BCB Emanuel Bucureti Berceni.

    • pocăința e panaceul pastorilor. alt leac nu aveți. ceva tipic. după cum văd eu, în bisericile baptiste se practică această pocăință la grămadă și falsă fără rezolvarea problemelor. poate totuși ați citit în VT și în NT versetele despre adevăr, reparația făcută victimei și iertarea celui care a abuzat de victimă. dar nu și nu. pentru pastori trebuie să te pocăiești pentru că ești victimă și totul se va rezolva. din păcate de aia biserica baptistă pierde oameni. mie mi se pare că isus n-a venit să ne pocăim în stilul ăsta mincinos și degradant. să se pocăiască deținuții de la auschwitz că dacă nu erau ei evrei, polonezi, comuniști, homosexuali și țigani, nemții n-ar fi avut nimic cu ei. să fim serioși și să ne vedem de treabă fiecare în calea lui.

      apoi, la postul meu de acum doi ani faceți referire tardivă. poate citiți ca să vă luminați postările posturile de la scurgerea timpului și desfășurarea evenimentelor ca să vă luminați.

  8. Domnu Alexandru Nădăban, duneavoastra aveti o mare problema, nu cu baptistii, nu, sunteti pe partea gresita a baricadei. Luptati impotriva lui Dumnezeu, crezind ca duceti o lupta dreapta, asa cum credea si Saul din Tars. Cand va adresati /biserica Baptista/ Cultul Baptist/ la cine va referiti? Oare suntem toti baptistii in Ghetoul mentionat de dumneavoastra? Sa stiti ca nu, eu sunt baptist, nu sunt in ghetou, sunt liber, pentru ca Dumnezeu m-a eliberat din ghetoul pacatului prin jertfa Fiului Sau Isus Mantuitorul lumi. Cu ce drept blamti pe credinciosii baptisti punindule in aceasi oala pe toti crerdinciosii cu cei cu care aveti de furca? Va plangeti de micsorarea baptistilor din Romania. Oare cei care va cunosc, vecini, prieteni dintre ortodocsi, oare ce vorbesc printre ei, va lauda, ne lauda pe noi pocaitii ca ne certam intre noi, numai ca nu ne batem cu parul pe strada ca si ei? Sunteti un bun exemplu pentru cei din jurul dumneavoastra ca si fiu de Dumnezeu ca prin purtarea si vorbirea dumneavoastra sa se vada lumina si dragostea lui Hristos? De ce nu v-ati analizat starea spirituala mai inainte de a blama biserica Baptista? Daca nu, v-as ruga sa va puneti pe genunchi, rugati-va si postiti ca Dumnezeu sa va lumineze si sa va ierte. Aveti nevoie mare de iertarea lui Dumnezeu. Nu ati citit acest verset Drept raspuns, Imparatul le va zice: „Adevarat va spun ca, ori de cate ori ati facut aceste lucruri unuia din acesti foarte neinsemnati frati ai Mei, Mie Mi le-ati facut.” (Mat.25:40)
    Dupa ce cititi acest mesaj puteti sa il stergeti, am scris special pentru dumneavoastra. Adresa me si numele sunt reale. Va doresc ca Bunul Dumnezeu sa va inunde cu dragostea Lui.
    Cu respect, Alexandru G.

    • alexandru, cred că ai interpretat greșit ceea ce ai citit.
      mai citește și posturile intitulate starea lucrurilor si desfășurarea evenimentelor și apoi mai reflectează. în rest toate bune. sfaturi de genul ăstora pe care le recomanzi e plin podul, nu numai al meu.
      și atenție, eu nu mă plîng, ci analizez. e o mică diferență, dar esențială.
      apropo, de curiozitate, ce te califică să dai sfaturi de genul ăsta?

  9. Nu stiam ca trebuie sa am doctorat ca sa pot spune niste adevaruri unei persoane cu doctorat. Ca sa fi credincios in Hristos nu ai nevoie de doctorat ci de credinta. Sa va mai pun in pod ceva. Am citit ulterior ca Iuga si prietenul lui v-au inproscat cu noroi pe obraz. Vedeti cum lucreaza Dumnezeu? Cel care ne cunoste gandurile a stiut sa-mi spuna ca de fapt problema dumneavoastra este cu unii din biserica. Nu o sa mai scriu pe tema aceasta pentru ca nu are rost. Inima si sufletul dumneavoastra este prea inpietrita ca sa acceptati si sa ascultati soapta Duhului Sfant.
    Cu tot respectul, Alexandru G.

    • ei, n-am știut că tu ești întruchiparea duhului sfînt. mai perseverează. poate ajungi întruchiparea tatălui…

      prietene, ai probleme cu busola. vezi dacă îți indică nordul pocăiesc tradițional sau cumva noul testament. în caz că îți indică prima opțiune, busola ta e defectă.

  10. frate Alexandru,
    As vrea sa incep prin a-mi cere iertare de felul cum am scris zilele trecute. Ulterior am aflat citeva informatii utile despre dumitale, chiar de la niste Baptisti, cu care ai colaborat si care „te vad bine”. Acum iti inteleg mult mai bine frustrarile si amaraciunea din suflet. Poate ca si eu, trecind prin experiente similare, nu as fi reactionat mai bine. Numai harul Domnului ne pastreaza pe toti. Nu, nu mai vreau sa „te judec”, orice mi-ai spune. Nu sunt mare „teolog”, poate nici prea competent sa-ti scriu (dupa standardele dumitale), dar as vrea ca Dragostea lui Hristos sa se reverse si prin mine spre inima dumitale ranita. Mi s-a spus ca esti un OM inteligent, si integru, dar putin stubborn. Ca ti s-a facut multe „nedreptati”, si ca la ora actuala you need help. As vrea s-o fac, in modul cel mai sincer as soon as posible. Cred ca ESTI o valoare in ochii Domnului, chiar daca altii te resping si te desconsidera la ora actuala. Am inteles ca te-ai intors la Domnul pe vremea Comunismului, si ca ai avut repercursiuni serioase, adica ai platit un pret mare pentru asta, Si ai facut-o cu demnitate. Slava Domnului. Dar Domnul ti-a dat si multe binecuvintari de-a lungul anilor, ca ai fost un bun profesor, apreciat de studenti si de colegii tai. Frate Nadaban, Domnul pe care eu il cunosc si marturisesc e tare bun cu fiecare din noi, si cred ca EL e singurul care te poate intelege, te poate ajuta si te poate reabilita asa cum numai El stie. As vrea sa-ti iei privirea de la oameni, si sa o indrepti inspre El, si vei vedea ce se intimpla . . Nu, nu trebuie sa-ti explic, tu stii mai mult ca mine. Am observat ca, ti-au scris si alti frati, cu intentii bune. Please nu-i desconsidera. Probabil ca si ei te iubesc, si le pasa. Probabil ca ai citit ceva de Th. Epp, (fondatorul „Back to the Bible”), el spunea: „Biserica lui Hristos de azi se aseamana mult cu Corabia lui Noe, daca n-am stii ca afara-i prapadul, n-am rezista la mirosul dinlauntru !” Poate ca avea dreptate. Chiar seara asta vorbeam cu doua din cunostintele tale si am inceput sa ne rugam sincer si sistematic pentru dumitale. Am convingerea ca nu la voia intimplarii Duhul Domnului ne-a conectat, si as vrea ca Domnul sa ma invredniceasca sa-ti fiu de folos in toate aspectele. Si poate intr-o zi sa ne vedem si sa ne bucuram cu lacrimi, de binefacerile Domnului si de modul minunat in care El stie si poate sa redreseze totul In speranta unor zile mai bune, Yo

    • mi se pare ACUM o reacție normală, de bun simț, cu care ar fi trebuit să începeți. după cum poate ați observat, ceea ce sunt nu se datorează nu ai bisericii baptiste, ci în primul rînd lui dumnezeu și unor creștini dedicați la vremea formării mele în credință. scrisul meu mai arțăgos nu este din cauză că am ceva cu dumnezeu și nici măcar cu biserica baptistă pe care din nefericire am părăsit-o. reacția mea de atunci se datorează nu frustrărilor (care le-am rezolvat des și bine) ci unor oameni care au transformat biserica în ceva ce nu ar trebui să fie.
      aveți toată considerația mea, iertarea sinceră și definitivă. îmi pare rău și mie că am intrat cu bocancii. vă rog să mă iertați. a fost o reacție de apărare la un trecut ciudat din punctul meu de vedere. cît despre legătura mea cu dumnezeu, sau relația cum se spune, am continuat să o păstrez și să-l văd pe el la lucru chiar și atunci cînd pe nisip vedeam doar urmele unei singure persoane. eram în brațele lui și continui să fiu. mulțumesc că vă rugați pentru mine, sunteți (și de fapt suntem) de aceiași parte a baricadei împreună cu alte mii de frați și surori, e drept, și din alte denominații. suntem toți ucenicii aceluiași unic și atotputernic isus hristos.
      mulțumesc pentru mîna întinsă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s