Criza sfinților


Ironia sorții, pentru vajnicii apărători ai credinței ce se cred singurii sfinți în viață, este că la început biserica a avut cea mai mare concentrație sau proporție de sfinți. Vorba șefului meu, statistica spune că procentajul mergea spre 100%. Noroc cu Iuda care s-a auto-exclus. Ca urmare, se presupune că imediat după ridicarea lui Isus la cer, toți ucenicii de la 11+alesul apostolilor se nevoiau în rugăciuni, faceri de bine și evanghelizare masivă și ca urmare întreaga biserică era compusă din oameni sfinți în adevăratul sens al cuvîntului. Nu e greu de crezut asta. Apoi au apărut alți sfinți precum Ștefan, Pavel și alții.

Au urmat părinții apostolici, apărătorii credinței, martirii, părinții bisericii și evident ereticii. Dar azi îi sărim…

În Evul Mediu sfinții erau venerați și foarte venerați. Făcuseră minuni sau pur și simplu fapte demne de oameni ce îl cunoșteau pe Dumnezeu. Ca urmare apăreau icoane, statui, morminte, relicve, fel de fel de tradiții respectate de dragul sfîntului sau sfintei. Fără a mai pomeni de cuiele cu care a fost țintuit Mîntuitorul pe crucea răstignirii, crucea în sine, sfîntul graal, lancea, giulgiu, cămașa lui Cristos și multe alte obiecte. Mănăstiri, orașe, cetăți, biserici, creștini pioși sau doar afaceriști dețineau relicve făcătoare de minuni sau aducătoare de noroc. Subiectul merită tratat separat. La fel ca la eretici, sărim și moaștele, relicvele și tradițiile de ori și ce culoare.

N-a trecut mult și sfinții s-au despărțit. Pe temeiuri pascale, cardinale, lingvistice, sinodale și ire-conciliare (dacă pot să mă exprim așa…). Au apărut sfinții de răsărit și cei de apus, apoi în cei de Roma și de Avignon. La scurt timp Hus, traducători ai Bibliei în limba maternă și apoi Luther dau semnalul diversificării în sfinți mai protestanți. Și a urmat super-diversificarea. Deși susțineau toți un Domn, o credință și un botez.

Sfinții au ajuns partizani. Apoi sfinții au avut partizani. Care s-au cam bătut, persecutat, executat. Pînă la apariția secularismului care a mai tăiat din avîntul extremiștilor. Și așa am ajuns la comuniști…

Apropo de sfinți, gîndul mi-a zburat la o pură întîmplare la care participau trei sfinți trecuți de cealaltă parte a orizontului actual: Dorel Popa, Marcu Nichifor și Truța Ionel. La acea dată un inginer, un fost profesor de seminar și un pastor. Toți baptiști. Doru Popa venea cu ceva nou în perioada comunistă, Marcu Nichifor era în sistem, dar nu era omul sistemului, iar Truța Ionel, un om prea blînd ca sistemul comunist să nu profite de el. La vremea aceea exista un conflict ce dădea în clocot și în acea duminică seara, nu din întîmplare, la amvon era toți cei trei. Marcu Nichifor a predicat despre împăcare, astfel că la sfîrșitul serviciului toți, sau mai bine spus, cea mai mare parte a celor prezenți se aștepta ca cei doi să se împace, să se strîngă în brațe și să se vadă cum sfinții pot să conviețuiască și să lucreze împreună.

Momentul culminant a sosit. S-au sucit în așa fel încît Truța s-a făcut că plouă. Popa s-a abținut. Oricine sau mai bine zis toți cei de față puteau citi pe fața lui Marcu Nichifor tristețe și fără îndoială amăreală în suflet. În ciuda bunelor intenții și sfinții eșuează. Știm unde s-a ajuns apoi. A sosit seminaristul minune ce se lăuda cu unchiul colonel de securitate. Apoi a apărut Maranata. Apoi Metanoia. Apoi Metanoia Harvest. Sfinți diverși din diverse motive. Fără comentarii.

Ceea ce mă face să mă întreb unde sunt sfinții de la noi pentru care s-ar picta icoane, ar apare și s-ar respecta o tradiție, două?

Într-o vreme Iosif Țon vorbea de la postul de radio și-l asculta o țară întreagă. Unde mai este acum? Tot prin vremea aceea Paul Negruț făcea valuri la Oradea. Ce se mai aude sau ce valuri mai face? Mai recent Pustan a mai făcut valuri, dar a dispărut.

Îl avem pe Arsenie Boca despre care se spune că va fi dus la Catedrala Mîntuirii Neamului. Ce simplu e cu un sfînt ce nu se poate opune! Vă mai aduceți aminte de minunea de la Maglavit? A cam dispărut.

Dar unde sunt sfinții în viață care sunt căutați, urmați și imitați?

Pentru că în esență, asta e problema: este o criză de sfinți. Iar dacă nu îi avem, îi inventăm, îi relocăm, îi revitalizăm. Vorba fiului meu: Soră, 300! Am încărcat padelele defibrilatorului cu suficientă spiritualitate? Soră, bagă 1000 să fim siguri!

 

Advertisements

5 comments on “Criza sfinților

    • Oare ce-o fi insemnand sa fii cu Hristos ? Neprihanire decat prin har , pentru cel onest cu sine insusi , nu este altceva decat piatra de poticnire ! Neprihanire este un ideeal , o tinta de neatins , har ….., nu stiu ! Poate harisme ar fi mai apropiate de gandirea noastra … Asa ca , revin cu intrebarea initiala : Oare ce-o fi-nsemnand sa fii cu Hristos pentru a putea sa fii sfant ?

      p.s.

      Departe de mine de-a incerca sa fac pe desteptu , chiar ma caznesc sa inteleg ceea ce doamnei Ida i se pare simplu si clar … Poate veniti dumneavoastra , domnule profesor , cu un punct de vedere … Ma gandesc ca vederea impreuna va anula punctul meu de vedere … Cine stie ?

      • evident că harul nu anulează răsplata. (rămîne de văzut dacă a fii cu hristos înseamnă răsplată sau altceva…)
        dacă cineva zidește aur va primi o mare răsplată, dacă cineva nu zidește nu va primi o mare răsplată prin har. harul îl văd ca o excepție și asta complică lucrurile. ultimul venit la lucrul în vie ia tot atît cît cel tocmit dimineața, dar nu i se dă mai mult. cel venit dimineața face mai mult și poate primește o răsplată mai mare dacă face ceva excepțional. de aceea martirii din viziunea apocaliptică au o răsplată mai mare, dar sunt tot acolo cu cel ce a adormit în credință fără să fie erou al credinței.
        calvin credea că faptele noastre bune sunt la fel de mînjite ca cele rele și că ele sunt bune doar pentru că tatăl le vede prin sîngele domnului isus hristos, asta poate fi considerat har. dar în același timp dacă e ceva sigur, știut, legiferat, nu mai e har. toate faptele bune ale creștinilor sunt acceptate dacă ei sunt mîntuiți prin sîngele jertfei lui hristos. altfel n-ar avea sens. sîngele lui hristos are efect în ambele cazuri.
        rămîne să ne dumirim cum negociăm unele versete restrictive: dacă fratele tău are ceva împotriva ta (exemplele din post), precum iertăm și noi greșiților noștri, etc. 🙂
        lucrurile par simple (și poate chiar sunt) pentru cei săraci cu duhul și bogați cu (în) mîntuire… 🙂

  1. Ati strecurat printre randuri si ceea ce imi vine dese ori in minte ca o obsesie :
    ,,….dar în același timp dacă e ceva sigur, știut, legiferat, nu mai e har…”

    Mai deunazi am stat de povesti cu un coleg de serviciu . Stiind cum gandesc , omul s-a deschis si si-a pus sufletul pe tava . Redau din memorie ceea ce a spus el :

    – Nu stiu daca cred in Dumnezeu , nici nu stiu daca exista Dumnezeu , poate nici nu ma preocupa asta ! Ceea ce stiu e ca toata viata am invatat sa respect niste reguli si sa nu ma abt de la ele chiar daca pierd din cauza asta . Cu Dumnezeu sau fara Dumnezeu eu sunt un om castigat pentru ca oamenii imi sunt aproape , iar daca exista Dumnezeu , dupa moarte nu cred ca ma va certa ci cred ca si El ma va felicita pentru ca am respectat legile Lui . Dar (asta mi-a placut mie mult) eu traiesc fara obsesia asta pe care o aveti multi , ca exista sau ca nu exista Dumnezeu …

    Ceea ce stiu eu , de data asta , eu , Florin , e ca cele mai adanci cugetari , de la oameni simpli le-am invatat ! Si cand te gandesti ca si sfintii au fost tot oameni simpli ! Noi am fost aceia care le-am atarnat etichete ! Oare cei care au cultivat in decursul vietii lor virtutea smereniei si-au dorit o asemenea ,,eticheta” ?

    p.s.

    Stim amandoi cum a aparut cultul sfintilor . Sunt de acord cu el , marketingul haghiografic nu-mi da pace pentru ca stiu ce urmareste : manipularea maselor ! Din exemple de urmat au fost transformati in modele la care sa te inchini ..

    O fi bine , o fi rau , nu stiu !? Rau este ca eu vad raul , iar aceasta imi otraveste sufletul … Cate-un pic in fiecare zi , ca sa nu sesizez raul in care ma transform …

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s