Să se schimbe el/ea…


Am dat de Domnul cu circa 35 de ani în urmă. O viață de om. După vreo cîteva înîlniri acasă la mentorul meu, am poposit și la biserică. Era parcă vineri seara. Puțini. Cînd mă rugam mă treceau toate sudorile. Dar după un timp am vrut să merg și duminica dimineața. Pe vremea aia nu știam ce e biserica, cine e biserica și dacă făceam parte din biserică. Conștientizarea a venit mult mai încolo. Dar eu eram mulțumit că aveam acces la Dumnezeu.

Retrospectiv intuiesc două perspective. Eram eu care intram în contact cu ceva nou. Era biserica ce intra în contact cu ceva nou. Nu eram un tip extravagant. Nu a trebuit să schimb aspectele exterioare ca să mă pierd în mulțime… Nici biserica nu avea nimic extravagant, așa că ne-am înțeles.

Dar au intervenit schimbări. De obiceiuri. De taiming. De proceduri. De gîndire. Și de acțiune. Și m-am întrebat dacă mi s-a dat timp să mă obișnuiesc sau a trebuit să mă schimb ca să fiu acceptat? Și cu toate că botezul consființește punerea în drepturi depline în biserică și în mod normal de la botez ar trebui să apară schimbările, nu aș putea confirma acest lucru în ceea ce mă privește.

Schimbarea a apărut (cel puțin la mine) înainte de a lua contactul cu cineva care să-mi explice despre ce este vorba în creștinism, ce e aia biserică, Dumnezeu, Biblie, păcat, iertare, justificare, neprihănire, cină, botez și altele. Dar disciplina a apărut după contactul cu biserica, chiar dacă era vorba de doar un creștin și de mine.

Iar mai apoi au intervenit schimbările intelectuale. Modul de a judeca. Setarea priorităților. A valorilor. Și de ce nu eficientizarea vieții. Unele lucruri le-am socotit ca un gunoi pentru a fi capabil să alerg după cele mai valoroase.

După care a apărut reflexul, mimetizarea, autosuficiența, plafonarea și alte înfundături. Le-am explorat, am ieșit din ele și încerc să-mi văd de treabă. Vreo două-trei cadavre mai trebuie îngropate. Cel mai periculos este să te obișnuiești cu putoarea lor și să devii imun la schimbare. Sau total insensibil.

Cu teologia nu a fost un șoc. A fost un deșert. Era efectul de minte de lemn. Probabil din cauza creativității forțate, a competiției și a lipsei practicii în raport cu teoria. Cred că ar trebui să existe și disciplina asta. Cum să pui teologia în practică. Nu cu pastori sau ce vor ei. Ei vor altceva și altcumva. Sau să nu poți trece mai departe la teologie dacă nu ai aplicat în practică. Dificil? Poate. Tai din aripi? Poate. Ce să faci, vîrsta…

Și din nou, n-ar fi mai simplu să se schimbe celălalt sau cealaltă? Ba da. Doar că ar fi total fără folos pentru mine. Schimbarea minții altcuiva nu îmi aduce nici un folos. Dacă se schimbă altul există riscul de a nu mai înțelege schimbarea. De a mă pierde sau de a rămîne în urmă.

Dacă mă schimb eu și înțeleg de ce o fac, pentru ce o fac, schimbarea este lipsită de traume și poate deveni permanentă și ireversibilă.

Leave a Reply

