Marele erou mic


Regele Israelului, Ahab este unul dintre cele mai criticate personaje din Biblie. Că este rău şi idolatru. Dar, spre deosebire de cei care se joacă în viaţă de-a alba-neagra, adică ne prostesc că ba e albă, ba e neagră, el este un tip direct.

Încălzirea globală bântuia și în vremea prorocului Ilie. Cum altfel s-ar explica seceta prelungită și fenomenul meteo cu vânt puternic și ploaie torențială, așa, din nimic? Doar că era încălzire globală cu lichidare de proroci pe plan local. Fără milă.

Milos este în schimb acest băiat căsătorit cu o prinţesă străină pe nume Izabela ce avea alţi zei. Prins între Dumnezeii sirienilor, al Izabelei şi al Israelului, Ahab acţionează după cum îi dictează cugetul. Doar nu o să-l lichideze cu sînge rece pe Ben-Hadad, împăratul Siriei, pocăit şi dezarmat când se predă! Ba se gândeşte că decât să se bată cu un vecin important, mai bine-i dă acestuia cetăţile înapoi, el promiţîndu-i că va face nişte bulevarde ce vor purta numele său tocmai în capitala Siriei, Damasc.

Ca să fie treaba oficială, să nu existe dubii, în naivitatea sa, Ahab încheie un tratat cu Ben-Hadad. Bed lac! Prorocul pus pe scenete laiv apare la timp pentru a-l trimite într-un mood nu tocmai roz, făcându-l să treacă pragul căminului într-o stare vecină cu depresia, pe când îl păştea un atac cerebral, care dacă ar fi fost eficient l-ar fi de făcut şi mai celebru. Să fi murit atunci Ahab! N-ar mai fi fost un mare erou atât de mic, atât de controversat.

Curând după aceasta, ca să-i mai treacă plictisul cauzat de absenţa luptelor cu sirienii şi pentru a-i face un cadou de Sf Valentin soţiei lui preiubite Izabela, Ahab îi propune unui vecin pe nume Nabot, un târg reciproc avantajos: el să-i dea la schimb via contra alteia mai bună sau contra unei sume bune de argint zornăitor. Ahab făcuse propunerea conform acelor trei factori milenari ce determină valoarea unei case sau a unui teren. Uoan: locheişân. Tu: locheişân şi desigur trii: tot locheişân!

Dar se înşela. După cum se ştie din arta negocierii, cel ce face primul oferta pierde. Aşa i-a spus şi Nabot… Trist şi mîniat (din nou), Ahab (depresiv, dragul de el!), intră în casă, se duce glonţ în dormitor, se culcă cu fața în jos şi face greva foamei. Mai bine lua o pilulă anti-depresivă, mergea la psiholog sau urmărea la televizor campionatul mondial de patinaj artistic! Se vede treaba că Izabela pierdea vremea prin moluri, de nu era pe aproape să-l consoleze imediat şi să-i atragă atenţia că nu a folosit cea mai bună metodă de negociere.

Numai că Izabela, această minune a managementului, intrigilor şi  bârfelor mortale (parcă avem şi noi în biserică una sau două din astea – îmi pare rău de voi dacă aveţi mai multe!) pune la cale o răsturnare de situaţie a pieţei imobiliare. Fără să intre în panică, soţioara sa, această Elena Udrea a antichităţii (pariez că nu era frumoasă, dar era tare-n gură) i-a zis: „Oare nu domneşti tu acum peste Israel? Scoală-te, ia şi mănâncă şi fii cu inima veselă, căci eu îţi voi da via lui Nabot din Izreel!” Korect!

Haraşo, dragi bărbaţi! Vorba aia: în spatele fiecărui mare bărbat stă o mare femeie! Aici mai că se vedea că în spatele femeii cu inţiativă se ascundea ceva ce poate ar fi avut mari şanse să se numească bărbat! Şi unde nu se pune ajutorul potrivit al conducătorului absolut să trimită nişte scrisori pe linie religioasă şi de stat, amestecându-se în religia Israelului. Şi-a găsit credincioşi potriviţi şi cum nu era loc de Baali în treaba asta, îl acuză pe Nabot că ar fi comis o dublă infracţiune extrem de periculoasă ce viza sfera divină şi în acelaşi timp ataca sfera puterii de stat. Sentinţa era deja dată și a fost dusă la îndeplinire imediat. Nabot moare fără să fie apărat de vreun om sau de vreun înger.

De data asta eu sunt cel trist şi mânios. Afacerea nu rămâne uitată şi Ilie îl mai vizitează încă o dată pe Ahab anunţându-i sentinţa Domnului. În esență, dar cu alte cuvinte: O s-o sfârșești rău! Dar de ce este el răspunzător de ce făcuse soția lui? Simplu: el era capul familiei.

Efectul la țintă este spectaculos: „După ce a auzit cuvintele lui Ilie, Ahab şi-a rupt hainele, şi-a pus un sac pe trup, şi a postit: se culca cu sacul acesta, şi mergea încet.“ După care, aşa cum se lăuda Satanei cu Iov, culmea, Dumnezeu se laudă cu Ahab lui Ilie. Şi nedrept parcă dacă stăm să ne gîndim că Nabot n-a avut şansa asta, cu toate că i-a fost credincios lui Dumnezeu și a lăsat-o pe Izabela să-i uzurpe prerogativele pe care i le-a dat însuşi Dumnezeu.

Ahab a avut parte de ceva unic. În plus, Dumnezeu nu duce imediat la îndeplinire sentinţa, amânând-o. Ba mai mult, Ahab moare eroic pe câmpul de bătălie, în urma unei răni. Ca un comandant neînfricat, el nu fuge ca să-şi salveze viaţa, ci îşi salvează onoarea de luptător, stând pînă seara pe câmpul de luptă în ciuda rănii sale. Armata Izraelului nu se descurajează în timpul bătăliei, moartea lui Ahab la sfârşitul zilei dându-i posibilitatea să plece la adăpostul întunerecului fără să fie urmăriţi. De data asta Ahab a fost un erou demn de orice militar cu caracter al antichităţii.

Mi se pare interesant că Izabela nu mai intervine în ultima parte a vieţii lui Ahab. O fi schimbat Ahab macazul? Poate. Dar prea tîrziu…

Scriptura caracterizează perioada domniei sale ca fiind un dezastru pentru Israel. Trebuie să recunosc că-mi place să-i citesc istoria zbuciumată şi parcă aş vrea să dau istoria înapoi spunîndu-i lui Ahab: „Nu mai asculta de femeia aia pierdută! Nu o mai lăsa să-şi facă de cap! Fii bărbat! Fii aşa cum te vrea Dumnezeul tău!” Dar e prea târziu. Cu toate acestea deşi străina şi idolatra Izabela trage sforile, imaginea ei rămâne în istorie mult mai şifonată în comparație cu cea a soţului său. Moartea sa este jalnică, la fel ca şi tentativa ei de a rămâne la putere.

De Alexandru Nădăban Publicat în 2017

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s