Tradiția, respectabilitatea și noi


Făceam parte dintr-o biserică baptistă cînd am auzit pentru prima dată că noi n-avem nimic de-a face cu tradiția. Și că n-o respectăm. Am fost întru totul de acord. Pînă mi s-au deschis ochii. Pentru că am dat de o altă tradiție sub numele de cod identitate. Alias respectabilitate.
Evident, era moka să spui că nu mai iei în considerare nici o tradiție (mai ales cea ortodoxă și implicit cea catolică, recte romano-catolică), dar să pretinzi că ai mandat să te tragi direct din apostoli. Și asta bineînțeles fără succesiune apostolică. Mișto! (O fi exprimarea asta o tradiție țigănească sau rromanes?) Biserica baptistă afirma (poate încă o mai face) că există o legătură directă între biserica apostolică primară/primitivă și instituția ei. Fără episcopi, care sunt diaconi. Fără o istorie de două mii de ani. Doar cu pretenția lucrării Duhului. Conform acestei pretenții ce poate fi însușită de către oricine, oricînd, oriunde, dacă deschide un exemplar al Noului Testament și pune în practică ceea ce făceau apostolii la începuturile Bisericii. Indiferent cum se numește această biserică, dacă este dependentă, foarte dependentă sau pur și simplu independentă sau foarte independentă.
Nu trebuie să studiezi prea multă sociologie ca să afli că omului îi trebuie stabilitate și că în lipsa regulilor (sau a tradiției, dacă vreți) omul este supus abuzurilor, arbitrariului și nesiguranței, devenind apatic în cazuri extreme. Se poate observa că atunci cînd regulile se schimbă omul este debusolat, stresat, reacționînd uneori haotic, precipitat sau neadecvat pentru că încă nu s-a adaptat la schimbare. Dacă regulile se schimbă brusc, în timpul jocului, își face apariția dezorientarea, nesiguranța sau violența.
Și ca toate acestea să fie excluse ni s-a spus să construim pe o temelie statornică, nu pe ceva ce poate fi luat la vale de un șuvoi, oricare ar fi acesta. Ca urmare, tradiția veche (ortodoxă, romano-catolică) se bazează pe o tradiție și mai veche (cea mozaică), ce n-a fost ștearsă cu buretele. A fost adăugată simplu, în Vechiul Testament/Legămînt. La care face apel și Biserica baptistă.
Evident bisericile mai noi trebuie să se distingă de cele mai vechi. Ca urmare ele neagă unele tradiții ale acestora, inventînd altele. Doar că de cele mai multe ori noile tradiții (sau mai bine zis noile achiziții ce devin tradiții) sunt tradiții mai vechi, reinventate, redenumite sau/și reinterpretate. Cum ar fi de exemplu sărbătoarea roadelor sau sărbătoarea mulțumirii. Cu fel de fel de produse agricole în fața amvoanelor, cu chefuri (banchete, mese de dragoste) de la care lipsesc de obicei băuturile alcoolice – ca să contrasteze cu tradiția ortodoxă. Oare de ce nu se postează cîteva mașini de poliție dotate cu cîteva sute de etiloteste la porțile bisericilor ce dau cina cu vin ca să facă încasări en gross? No, că le-am dat idei… Poate pun de-o tradiție…
Și astfel ajungem la respectabilitate. Noi nu atacăm alte tradiții, dar nu le respectăm. Noi nu suntem de acord cu tradiția (așa cum o definesc și o respectă/practică alții), pentru că… Și după pentru că urmează o listă de argumente înșirate din Vechiul sau din Noul Testament. Pentru că, știm, cu toții, că se poate argumenta orice, oricînd, oriunde cu Scriptura și cu modul nostru de interpretare al Scripturii. Chiar cu cel literal. Cu sau fără mitraliera de versete. Principalul e să fii carismatic. Să ai aplomb. Să te iei în gură. Fără să critici… Logic… Cu bun simț…
Așa se definește respectabilitatea noastră, cea de duminică. Și mai apoi de toate zilele. Pentru că de cele mai multe ori, deși-i desființăm pe alții și negăm că adunarea noastră este una închisă, ne-tradițională, realitatea este că adunarea noastră este foarte închisă, aproape ermetică.
Tot sociologia spune (și Biblia confirmă) pentru că a constatat, că n-ai cum să faci parte dintr-un grup dacă nu-i accepți valorile. Nu poți să fii și politist și hoț. (Ceea ce e bine, nu?) Nu poți sluji la doi stăpîni. Nu poți fii ortodox și catolic în același timp. Păcat că nu poți. Dar chiar dacă poți, unul dintre grupuri te va exclude. Nu poți fii baptist și penticostal că ești dat afară de undeva. Nu poți să fii respectabil în două direcții. Ceea ce în esență este de-a dreptul trist pentru că nu face altceva decît să dovedească cît de limitați sunt chiar și creștinii. Și aici nu mă gîndesc la ecumenism…
Dar dincolo de această respectabilitate definită de grup și de valorile sale, nu s-ar putea face ceva ce ar îngădui grupului să-și mențină indentitatea, dar în același timp să se deschidă? Păi există așa ceva la biserici. Ele sunt deschise pentru public. Nimeni nu stă la ușă să verifice legitimațiile. Nimeni nu te întreabă cine ești și ce crezi, practici sau nu crezi, nu practici. Într-o biserică poate intra și un ateu, un musulman sau un marțian. Cu sfînta sfintelor este o problemă, dar și nici asta nu e bătută-n cuie.
Ei, dar dacă în ciuda tradițiilor sau a lipsei acestora am pune respectabilitatea la locul ei. Adică am ține la ea mai puțin decît au ținut primii creștini? Dacă am pune-o pe locul doi sau trei? De exemplu, dacă adunările Bisericii, oricare ar fi aceasta, nu sunt secrete, ca în vremurile de prigoană, de ce n-ar fi la fel de ne-secrete adunările la care participă acum numai cei ce fac parte din acea Biserică?
Oare n-ar fi cea mai bună ocazie ca străinii să cunoască că suntem altcumva? Dincolo de spectacolul cu intrare liberă. Dincolo de regia, orchestrația, dicția, aranjamentele, prestația, costumele, tămîia, icoanele sau prapurii mai mult sau mai puțin moderni, adică dincolo de tradiția noastră și de respectabilitatea noastră la care ținem așa de mult? Căci dacă nu prin asta, prin ce suntem diferiți de fariseii secolului I? Dar de cei ai secolului XXI?
De Alexandru Nădăban Publicat în 2019

Un comentariu la “Tradiția, respectabilitatea și noi

  1. Și din adunările acelea secrete cine credeți că face parte? Ginere, neamuri, primar și alte persoane ușor de manipulat! Și ăsta nu e partid? Și să nu mai amintesc momentul în care fr. Titus Corlațean a fost ridicat în slăvi mai mult decât Dumnezeu, atunci când a venit la biserică!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s