Putere şi neprihănire sau coroană şi justiţie?


Orthodox Way of Life: Justification and Salvation

Oare la ce s-or fi gândit apostolii când Isus Cristos le-a spus că toată puterea i s-a dat în cer şi pe Pământ? Cum şi-au imaginat că îşi vor face ucenici cu puterea aceasta şi îi vor translata în Împărăţia cerurilor? Evident, nu vom afla prea degrabă ce-a fost în mintea lor. Mai ales că după ridicarea la cer a celui ce le-a dat această veste (bună) nu şi-au mai dezlipit privirile de la cer. Noroc cu îngerul ce le-a dezlipit-o: Las că vine el napoi, voi vedeţi-vă de treabă!

Zis şi făcut. Şi pe când încasau neîncredere, opoziţie de tot soiul, persecuţii, ei şi urmaşii lor reuşesc în aproape 300 de ani să întoarcă lumea pe dos. Dacă a întoarce pe dos lumea a însemnat ca împăratul să devină creştin şi campania, dar şi compania lor – biserica – să intre în legalitate.

Aşa că după trei secole de putere şi neprihănire, cu suişuri şi coborâşuri, cu fel de fel de circumstanţe nemaivăzute şi nemaiîntâlnite în care puterea garantată de Isus Cristos atât în cer cât şi pe pământ îşi dobândeşte oficial dreptul la viaţă legală. Fără să condamne, fără să facă uz de puterea din cer pe pământ decât în sens spiritual. Cu pace şi neprihănirea focul aprins de Isus, cel ce a despărţit familii, a ars opoziţia imperiului criminal, militarist, idolatru şi deci monstruos. Pentru că doar monstruos sau satanic putea fi un imperiu care-i ucidea pe creştini dându-i la fiare pentru distracţia cetăţenilor loiali.

Dacă aflat pe cruce Isus Cristos n-a făcut uz de cele mai mult de douăsprezece legiuni de îngeri ca să ajusteze istoria, să coboare din cer dreptatea divină pe pământ nici creştinii nu s-au organizat în gherile urbane sau partide de opoziţie cu miliţii la îndemâna unui război civil. De ce oare?

Ba biserica, cu toate că era deja bine organizată, n-a pretins supremaţia asupra statului şi ca urmare să i se cedeze puterea să conducă, să anatemizeze şi să demită împăraţi, să dirijeze armata, să închidă sau să distrugă templele concurenţei, să se folosească de forţă ca să impună universalismul creştin în primă fază tuturor cetăţenilor imperiului şi apoi tuturor locuitorilor pământului. Oare au uitat creştinii ce le-a spus Isus Cristos apostolilor în ceea ce priveşte puterea?

Erau creştinii în această fază mai neprihăniţi, mai drepţi, mai puternici? Probabil că da. De ce? Probabil pentru că…

Şi coroana a spus da. După care vedem biserica acceptată cu drepturi depline în societatea imperială. Adică lumea a primit cu braţele deschise biserica ca să… Ca să ce? Ca să-i asigure imperiului legitimitate divină. În a face ce ce?

Păi prima dată pentru a primi un pic din puterea aceea enunţată de Isus Cristos. Doar că acea putere universală i s-a dat lui, nu ei. Lui, nu lui. Adică nu i s-a dat imperiului. Nici împăratului. Aceea putere era pentru a face ucenici nu pentru a legitima altceva.

Dar, lumea, coroana, imperiul, statul s-au descurcat. Au convocat concilii. Au dat număr şi forţă bisericii. Şi au transformat prin codul lui Iustinian neprihănirea în justiţie. Astfel dreptatea lui Dumnezeu a devenit dreptatea lumii. O fi cucerit Dumnezeu lumea? Avea oare nevoie?

Şi biserica s-a găsit îndreptăţită – fain termen – să amintească tuturor că ea, urmaşa apostolilor, a preluat – de vreme ce Isus nu dă semne de reîntoarcere – sceptrul: toată puterea i-a fost dată în cer şi pe pământ ca să facă ce trebuie. Ce trebuie? Totul. Indiferent ce. Avea şi ea coroană. Poate chiar trei.

De aceea putea să pună coroana pe fruntea cuiva. Şi de aceea a creat monarhia de drept divin. Un alt nume pentru teocraţie. În care biserica era vioara a doua. Nu pentru mult timp.

Dar oare prin aceste preluări coroana s-a sfinţit şi biserica s-a spurcat? Depinde pe cine întrebi. Şi ce cărţi citeşti. Şi cu ce presupoziţii sau prejudecăţi.

Cert este că din când în când apare o cometă. Sau o stea. Ca cea ce-i călăuzea pe magi. Reapare neprihănirea şi dreptatea în locul puterii şi justiţiei. Nu pentru mult timp.

Citesc Scriptura şi mă uit pe cer. Poate apare o stea. Coroanele vor cădea. Şi se va face dreptate.

Un comentariu la “Putere şi neprihănire sau coroană şi justiţie?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s