INTRODUCERE ÎN ISTORIA BISERICII


(sursa imaginii: p { margin-bottom: 0.25cm; direction: ltr; color: #000000; line-height: 115%; text-align: left; orphans: 2; widows: 2; background: transparent }p.western { font-family: „Liberation Serif”, serif; font-size: 12pt; so-language: ro-RO }p.cjk { font-family: „Noto Serif CJK SC”; font-size: 12pt; so-language: zh-CN }p.ctl { font-family: „Lohit Devanagari”; font-size: 12pt; so-language: hi-IN }a:link { color: #000080; so-language: zxx; text-decoration: underline )

Se spune că istoria este ştiinţa din care nimeni nu învaţă nimic niciodată. Probabil pentru că nu ţinem minte decât câteva nume şi date din istorie. Fixate cu ajutorul filmelor, ele apar de obicei în perechi: Caesar și Cleopatra, Decebal și Traian, Mihai Viteazu şi Soliman-pașa, iar mai recent Hitler şi Stalin, Nicolae și Elena Ceauşescu. Primele două perechi din antichitate, într-o perioadă de timp numită înainte și după Christos. Următoarea într-una denumită Evul mediu, iar ultimele două în epoca modernă și contemporană. Am auzit de iubirea dintre Cezar și Cleopatra, războaiele dintre Traian și Decebal, Mihai și Soliman, cel dintre Hitler și Stalin și dictatura cuplului Ceaușescu.

IB nu face excepţie în ceea ce priveşte informaţiile. Am auzit de Isus Christos, de Petru şi Pavel, poate de Iuda. Am auzit de persecuții, de sfinți, de papa de la Roma, de Inchiziție și de ardere pe rug, de Noaptea Sf Bartolomeu, și de procesul vrăjitoarelor din Salem – asta tot dintr-un film – eventual de secularizarea averilor mănăstirești a lui Cuza și de încercarea unor regimuri totalitare de a eradica creștinismul. Totuși o perioadă de două mii de ani din istorie ar trebui să captiveze tocmai datorită existenței unei tensiuni între suferinţă şi răsplată, a slalomului Bisericii printre concepţiile de autoritate, în vreme ce încerca să păstreze echilibrul între responsabilităţile şi drepturile sale imprimând în același timp o ordine creștină lumii.

Întrebărilor ce ar trebui noi să învăţăm din IB? și ce ar trebui să schimbăm azi? le opunem un alt fel de abordare pentru că:

1. în ciuda mitului că istoria se repetă, istoria nu se repetă identic. Pentru că omul şi vremurile se schimbă.

2. în ciuda mitului că cine nu ia aminte la istorie este condamnat s-o repete, istoria nu condamnă, doar consemnează. Omul este cel care condamnă.

3. în ciuda mitului ce pretinde că trebuie să învăţăm din istorie, de cele mai multe ori istoria ne pune la dispoziţie o înregistrare incompletă sau marcată de subiectivism a realităţii. Ca urmare lecţiile istoriei sunt limitate.

Istoria consemnează că vreme de două milenii Biserica a existat ca instituţie dinamică, dar în prezent ea este de cele mai multe ori în expectativă. În această ipostază ea doar reacţionează la mersul societăţii, pe care o critică. Rareori reușește să promoveze o perspectivă pe care lumea de azi să și-o însușească. Ultima dată fiind implicată în Polonia şi Republica Democrată Germană în căderea comunismului.

Pentru a depăşi aparenta lipsă de relevanță a Bisericii creștinul ar trebui să se inspire din acele momente ale Istoriei Bisericii în care evenimente, idei şi personaje au concurat la împlinirea unui destin ce trece dincolo de banala şi anonima existență cotidiană.

El trebuie să se întrebe care este raportul dintre suferinţă şi răsplată, dacă puterea seculară şi cea spirituală îi oferă suficientă libertate personală. Unde în concepția sa despre dreptate şi ordine își are locul suferinţa lui Isus Christos ce aduce vindecare şi îl împuterniceşte ca individ într-o comunitate în care joacă un rol semnificativ şi împlinitor.

Ca urmare vă propun un alt mod de a face istorie: să privim la trecut având în vedere viitorul nostru. Nu este o întreprindere simplă pentru că IB este deosebit de complexă şi nu pare să ne cunoaştem prea bine viitorul. O astfel de abordare seamănă mai degrabă cu şahul tridimensional al lui Sheldon Cooper din serialul Big Bang Theory, nu cu cel clasic. Oricine poate învăţa mişcările pieselor de şah şi le poate face corect, dar nu oricine poate deveni şi mare maestru la şah.

Pentru început vom face o scurtă trecere în revistă a IB.

va urma

Lasă un comentariu