Din realizările comunismului: Intreprinderea de Strunguri Arad (1)


Fabrica de strunguri „Iosif Rangheţ” Arad a apărut prin concentrarea cîtorva intreprinderi particulare sau mici ateliere ce au fost naţionalizate. În cele din urmă, afacerea comunistă s-a numit „Aris” şi a produs o gamă variată de strunguri. Printre acestea au fost SP 400, SN 400, DRT, DLZ, MGA (maşina de găurit adînc, ţevi de tunuri), MFT (maşină de filetat capete de bare de foraj, copiate după cele americane şi foarte bine vîndute în URSS), o linie de producţie pentru tubul cartuş (copiat la cererea URSS după documentaţia sovietică, fabricate la Arad şi cumpărate de URSS), alte strunguri grele sau foarte uşoare dar multifuncţionale pentru ateliere mobile, o varietate mare de strunguri pentru producţia de serie mare, strunguri cu comandă numerică, CN, CNC, copiere prin şablon şi chiar linii tehnologice în cooperare cu alte intreprinderi din ţară. 

După decembrie 1989 cînd s-a renunţat la piaţa de desfacere din est şi economia a fost dezorganizată de şocul capitalismului, intreprinderea a mers din ce în ce mai prost. În epoca cea mai bună avea cîteva mii de angajaţi, cu sediul central în Arad şi cu trei secţii de producţie în judeţ, la Lipova, Ineu şi Sebiş.

Am făcut practică în timpul liceului la „Strungul” şi după absolvire am lucrat ca muncitor, apoi ca tehnician. Am lucrat la evidenţa produselor, la grupa de tehnologie pentru table (la un moment dat fiind singurul din toată intreprinderea care concepeam tehnologia reperelor din tablă). Pentru că tehnologia tablelor mă plictisea, am cerut să fie transferat la grupa de tehnologie pentru roţi dinţate şi axe, unde am activat pînă în prima parte a anului 1991. Deoarece eram necăsătorit şi în septembrie 1991 plecam la studii în Anglia, m-am oferit voluntar să fiu trecut în şomaj cînd intreprinderea a început să îşi reducă activitatea.

Am lucrat cincisprezece ani fără cîteva zile în acelaşi loc. În tot acest timp am văzut şi auzit multe întîmplări interesante. Iată cîteva dintre cele auzite de la comuniştii ce lucrau cu abnegaţie şi devotament pentru realizarea planului.

În Arad s-au produs multe strunguri, printre care şi SN 1250, ce era o copie a strungului elveţian Oerlikon şi era foarte căutat în R.P. Chineză.

Toate ar fi fost bune dacă pe perioada transportului pe cale ferată, vapor şi din nou cale ferată lada cu scule, destul de grea, nu ar fi fost pusă într-un loc deloc recomandabil, ceea ce a dus la dereglarea strungurilor. După un timp, chinezii au cerut să le fie trimisă o echipă ce a lucrat la realizarea strungului. Nu au fost mulţumiţi cu personajele de paie de la centrala din Bucureşti, aşa că a fost trimisă o echipă de muncitori şi un maistru.

Ajunşi în China au fost cazaţi la un hotel, după care în fiecare dimineaţă de la ora şapte la trei după-masa erau duşi la intreprinderea care a cumpărat strungurile noastre. Acolo participau la lecţii politice. Mao în sus, Mao în jos, cărticica roşie, etc, etc. După o săptămînă de lecţii politice au fost invitaţi la o şedinţă mare, un miting al tuturor angajaţilor din fabrică, adunaţi în cea mai mare hală.

Lozinci, drapele roşii, vestitele salopete albastre, masa prezidiului şi încă o masă mai mică lîngă la care au fost aşezaţi vajnicii constructori de strunguri din Arad. Traducătorul le-a tradus despre ce era vorba. Tema întrunirii era „Cine este vinovat pentru nerealizarea planului uzinei”. Au luat cuvîntul mai mulţi chinezi, s-au strigat lozinci, etc, etc, după tot tipicul comunist. În final au fost prezentaţi şi românii: „Iată dragi tovarăşi vinovaţii pentru neîndeplinirea planului. Din cauza strungurilor lor proaste n-am putut noi îndeplini planul!”  

În minutul cînd a luat sfîrşit întrunirea românii au fost duşi la autobuz, de acolo la aeroport şi de acolo la Bucureşti. Bagajele îi așteptau în avion. Nu li s-a furat nimic, nu le lipsea nimic. Chiar şi chiştoacele de ţigară din scrumiere din camera de la hotel au fost împachetate cu grijă. Şi totuşi la Arad s-au produs în continuare strunguri.

Cea de-a doua întîmplare are legătură cu producerea primului strung cu comandă numerică din România, în colaborare cu firma Butler din Marea Britanie. Tirul şi şoferul tirului englez se aflau deja în fabrică de două săptămîni, strungul nefiind încă terminat. Noi făceam strungul, britanicii veneau cu electronica. Era o chestie ce convenea ambelor părţi: noi lucram, vindeam la export, ei cumpărau ceva ieftin făcut după standardele lor. N-ar fi fost chiar aşa de rău dacă era vorba doar de întîrziere, dar a mai intervenit ceva: pe cînd să fie pus pe remorcă, strungul ambalat a fost scăpat din macara.

Vă daţi seama ce însemna ca o maşinărie de cîteva tone cu toate reglajele făcute, ce avea multe prelucrări fine foarte pretenţioase şi electronică să cadă din macara. Nu am aflat cît de tare a căzut, dar era cert că a căzut destul de rău. Era evident că strungul s-a torsionat, dar cu toate astea nimeni nu a avut curajul să spună „stop”, trebuie să despachetăm strungul, să vedem ce s-a întîmplat şi să remediem defectele. Camionul nu a mai revenit să colecteze o altă ladă.

Şi totuşi producţia de strunguri a continuat la Arad.

Tot la Arad se mai producea strunguri revolver germane (pentru D.D.R. sau R.D.G. Republica Democrată Germană), numit DRT 32-40 sau DRT 53-80 (cifrele indicînd diametrul maxim de prelucrare). Avea un dispozitiv ca butoiaşul de la „revolver” pe care se montau mai multe scule, astfel că se realizau mai multe operaţii. Cu toate că era un proiect din anii 1930, strungul era încă competitiv şi se preta la o producţie mare de piese.

Înţelegerea era că noi fabricam totul după documentaţia germană tradusă în limba română şi adaptată la standardele noastre, cît mai apropiat de cele germane, dar trebuia să plătim în natură cu strunguri de acelaşi tip pe care le trimeteam tot în Germania de Est. Ce făceau apoi nemţii democraţi cu ele nu era treaba noastră. Oare?

Cum era o cale lungă de la producţia pieselor şi pînă la montaj, montajul era totdeauna în criză de timp. Ca să rezolve problema, cîţiva comunişti mai destoinici s-au gîndit să apeleze la o metodă foarte originală şi în acelaşi timp foarte eficientă pentru a scăpa de timpii lungi de aliniere a diferitelor ansamble ale strungului, aliniere ce asigura de fapt precizia de prelucrare a maşinii.

Probele se făceau cu un ceas comparator care indica abaterea verificată. Oamenii noştri au scos arcul din palpator (ce avea la capăt o bilă) şi l-au înlocuit cu vaselină. Astfel chiar dacă abaterile alinierii eram mai mari, chiar de 1 milimetru, adică de 100 de ori mai mari decît ce se cerea, indicatorul palpatorului aproape că nu se mişca. Arcul ce ar fi apăsat bila palpatorului pe dornul de control nu exista, mişcarea fiind atenuată de vaselină.

Din această cauză indicatorul tremura între două diviziuni, o abatere practic inexistentă, pentru că numai bila din vîrful tijei palpatorului se mişca, nu palpatorul ce antrena mişcarea indicatorului.

Evident toate strungurile au trecut la controlul de calitate, s-au încasat prime, toată lumea din fabrică a fost fericită, inclusiv şefii. Strungurile s-au expediat, planul a fost raportat ca îndeplinit, după cîteva luni au început să curgă reclamaţiile din R.D.G.! Strungurile nu se încadrau în clasa de precizie proiectată, erau nişte rable ce nu puteau fi folosite vreodată.

Cu toate acestea la Arad s-au produs în continuare strunguri, nimeni nu a fost dat afară!

Ca un fel de post scriptum, o altă dovadă a (in)competenţei, de data asta prelungită post decembrie 1989. Pe când călătoream pe ruta Arad-Oradea şi criticam CFR-ul (pe care-l cunoşteam încă din copilărie, tatăl meu fiind ceferist toată viaţa) un nene din compartiment începe să se laude cu produsele fabricii de autocamioane Braşov unde lucrase pe vremea împuşcatului. Ce bine. Şi eu am fost în acea fabrică, şi eu am avut tangenţă cu produsele lor. Zice fostul tovarăş devenit domn: Aşa bine se lucra la noi, spre deosebire de nemţii de la MAN (firma de unde am cumpărat licenţa pentru camioanele produse la Braşov), că la noi procentul de rebuturi (piese prelucrate deficient şi neutilizabile) era de 20% pe când la ei era de 35%. Şi aici am intervenit eu:

La Aris s-a proiectat şi realizat un strung cu un dispozitiv de copiere care strunjea barele de torsiune sau planetarele de la camion. Nu mai ţin minte denumirea, dar le-am văzut, am pus mâna pe ele, le-am prelucrat, le-am măsurat (420 mm lungime, cca 30-40 în diametru), etc. Ei bine, venea o ladă cu semifabricate forjate. Strungul făcea o degroşare, apoi o finisare. Adică se îndepărta prima dată un strat mai mare din semifabricat apoi unul mai mic până piesa era gata pentru ultima prelucrare pe o altă maşină-unealtă. Zis şi făcut. Semifabricatul era OK, produsul după strunjire era OK ca şi dimensiuni, dar exista o problemă: era curbat. Strungul făcea ce trebuia, dar piesa era rebut. Cum să ai o bară de torsiune/planetară curbă?

Era clar că tratamentul termic era de vină. Cine îl făcea? Braşovul. Şi noua ne trimetea rebuturile.

Misterul procentajului românesc mai bun decât cel german se explica prin calitate, nu prin cantitate: camioanele nemţeşti făcute în Germania circulau, ale noastre se stricau la circa 60-120 de km de la ieşirea din fabrică. De aia o industrializare comandată politic miroase a mort… Sau a pagubă-n buzunar.

25 comentarii la “Din realizările comunismului: Intreprinderea de Strunguri Arad (1)

  1. acest post este comentat de un individ pe nume gicu ce are o adresa de mail falsa. nu o sa ii apară comentariile cretine. îl invit să se uite în oglindă şi să mai iasă din gîndirea comunistă. reciclează-te gicule, că cei ca tine sunt în cimitire sau muzee. în caz contrar, cere azil în corea de nord. poate te pun aia ajutor de bagător de seamă şi te detaşează în sahara să numeri boabele de nisip.

  2. Si eu am lucrat patru ani la Strungul Arad, sectia Strung Mijlociu si Greu (Sectia 543 daca nu gresesc) pana in Oct 1990. Produs MFT 24 1/2″. Amintiri din ce in ce mai departate si la propiu si la figurat…

  3. In vremurile comuniste se producea in prostie dar ,se si facea o risipa de numa numna.Se lucra fara cap.Intradevar sub dictatura progresul material este mare, dar, ce folos ca se distruge.. pamantul …cand te gandesti cate tone de chimicale s-au presarat pe el.Cand tragi linie si faci bilantul se iese pe 0 cu toata productia cu tot.Cam asa a fost comunismul… Despre capitalism ,ce sa zic nici asta nu-i mai bun ,mai ales acum:(.Cred ca ar trebui luat din fircare ce este bunsi folostitor .Un sistem de gandire nou si sanatos, care eset dictat de consiinta fiecaruia,care ne spune ,fara indoiala, ce este bine si ce este rau.

  4. Uni vor sa exprime ca numai comunisti au lucrat,ei au sabotat lucrurile prin nestinta,aroganta,si auto tot stiutor,cam asa caracterizez eu pe acei comunist caresa faceau ca lucreaza dar mereu erau in sedinte de propaganda,cu lecti ,politice,Acel care a scris articolul despre IMUA,nu prea a lucrat in uzina,poate era mereu delegat prin tara,acei muncitor care aulucrat cate 33-35,de ani pot sa spuna adevarul cu comunist toti au fost in birour si beneficeau de sporur de grupa I-a si se duceau in pensie la 50-de ani,dar nau vazut turnatoria,sau foja,iar ei au fot cei din tai stahanovist,.

    • comunistii nu au fost toti prin birouri si cel ce a scris articolul a fost in iosif ranghet, strungul, aris si imua din 68 pina in 91. daca aveti impresia ca doar datul la pila inseamna munca va inselati. si cei de la imgb care au strigat nu ne vindem tara erau tot din aceia care au dat la pila si au disparut. lucrurile nu sunt chiar asa de alb si negru. sabotaj din nestiinta si aroganta? cam cum e aia? daca nu va convine ce am scris, scrieti dvs ceva mai bun. mai este loc.

  5. I had to translate this to English, But I have a ARAD built lathe ,a SN 400 and it is here in Queensland, Australia,built in 1968. Machine #685P356 .Is there any way i can get a operator manual for this machine …in English if possible?

    • well, that’s a litlle bit of a miracle!

      I know the machine, it is quite old and I really do not know if there is any documentation in English for that type. I’ll investigate just in case, but the factory closed down sometime ago. The somehow similar type would be SNA 400 which documentation I was in charge with, but again, this was in the 70-80s.

      what do you want to know actually?

      • i am looking for any information at all, especially lubrication for the headstock and Apron. Also,I would like any information regarding thread cutting capabilities of the machine. It would be most interesting to know how it came to be in Australia!.
        Cheers! Ron B.

      • Thread is metric and withworth. are there any aluminium table on the machine? it should have at least two of them indicating which combination of wheels in the headstock should someone choose for.

        just a few months ago I got read of a two volume manual for lathe workers as I thought nobedy would need them…
        however I have sent a message to all my former colleagues who still own the machine, but it is Easter now.
        maybe there will be news next week.

      • Fantastic!! I will use google translate to try and understand most of it. my machine is in Storage at present but i will be moving it into my new workshop over the next two weeks where it will start to earn it’s living again. As Australia loses it’s industrial base,many older style larger machines such s this are being scrapped and sold to the chinese for recycling. it is a great shame and not many machinist apprentices are being trained here any more either. I restore Antique Mercedes Benz for a living and i need a large lathe to make many of the components i need.
        Cheers! Ron B.
        PS read your blog regarding putin. He has been watched since his days as mayor of St petersburg. Is he a puppet or a very strong man? it was foretold in the west that a KGB colonel would one day lead Russia and that came to be true .What comes next will be the stuff of horror nightmares I think.

      • Wow! Restoring old Mercedes? My son is fond of that, but he is just graduating high school.
        Our machine-tools were most of them sold for scrap, the entire factory with other 3 big units were gone… most of the Romanian industry suffered that. Sad and damaging.
        Putin is mad. Romanians did not like Russians at all at any time. Politics sucks and hurts.
        I contemplated moving to Australia, but emigration conditions were not met.
        PS if you translate the book and have questions do not hesitate to contact me. I remembered that we had only presentation booklets for lathes in English, but in the high-school we have learned English to cope with mechanics. The high-school was for educating us to become machine-tools engineers and the lathe factory was the place where we did our weekly trainig and we were hired to work for them.
        alexandru_nadaban@yahoo.co.uk

  6. Alexander,would this be what i am looking for ? Strung normal SN400 is what i have and i need to overhau the electrics and the plate for the thread cutting gear selection is missing.

    Vand carti masini unelte pentru: Strung Carusel SC 14 – SC 17, Shaublin 150, Strung normal SN 400 I, Strung paralel SU 200 C2, Strung universal SNU 380, Strung AP 201, Masina de frezat si alezat AFD 85, AFD 100, Masina de frezat FN 40,Freza FUS 200,Freza UWF 500 – 2, Masina de gaurit radial 6 GR, Masina de rectificat cilindric RE RU 100, TOS BU 28, Presa LEN 10 25 40 63 R p C. Pret intre 100 si 250 lei. Telefon 0722207041

    Sumar Anunt Gratuit
    Sector &
    Subsector
    Diverse
    Vanzari diverse
    Nr. Referinta
    312005
    Locatie
    Bucuresti
    Pret
    150.00 RON Pret Total
    Telefon
    0722207041
    Postat
    Marti, 02 Iulie 2013

    • Yes, that’s it. I also met a former high school and work coleague who has a lathe (don’t remember the size or model) and has the book for your machine. I’ll ask him if he wants to sell or to reproduce it.
      The guy above sells any book for about 20-50 Euros, which is a lot compared to the initial price or value. And the lathe is SN 400 1 or l. It might also count the year of the book. SN 400 was massed produced and might have different specifications. I guess yours was made for another country of was taken from one of the Romanian fishing ships and sold as such.Just give me a day or two. Is it alright with you?

  7. Exista multe istorii similare celor spuse aici. Nu mai departe de 1996 la spitalul Coltea din Bucuresti a fost adus un aparat de 6 milioane de dolari care as stat pe holuri impachetat pentru ca spitalul nu a platit si un specialist de la producator sa-l puna in functiune. Costa sub 10.000 dolari. Dupa niste ani, un nou director a platit firmei englezesti banii astia iar englezii au trimis 1 om care costa 2.000 lire sterline PE ZI +transport si hotel. In 3 zile l-a pus in functiune, probat, testat, totul era ok. In camera unde a fost instalat nu erau prize asa ca electricienii spitalului adusesera un prelungitor, urmand sa traga prize definitive dupa plecarea englezului. Pleaca englezul, monteazs electricienii prizele, masina nu mai merge. 3 zile mai tarziu englezul era din nou in avion, 2.000 lire pe zi+cazare+zbor. A incercat sa porneasca aparatul dar n-a reusit. In final i-a venit ideea sa se uite in prize: electricienii montasera prizele, dar nu trasesera si firele in priza ! Treaba , nu ?

    • prin 87 era o vorbă în uzină: scule indiene. era vorba de politica de indigenizare a pcr și muncitorii haioși spuneau cuțite indiene la cuțitele de strung indigene. la o testare ce mergea de zile bune trece secretarul de partid ce aude pe unul dintre ei zicînd nervos: păi dacă folosim cuțite indiene…
      alea din import erau interzise. așa că secretarul zice: păi folosiți din alea românești, că-s mai bune!
      bip! bip! biiiip!

Lasă un comentariu