Clișee evanghelice (3): Vrei să te botezi? Vrei să faci legămînt cu Domnul Isus în apa botezului?


Al treilea clișeu evanghelic ar fi de fapt clișeele 3 a și 3 b: a) Vrei să faci legămînt cu Domnul Isus și b) legămîntul în apa botezului.

Pastorul întreabă de obicei congregația sau individual dacă cineva vrea să fie botezat. Nimic mai indicat. dar se mai întreabă în acest context dacă individul vrea să facă un legămînt, adică pe înțelesul evanghelicilor dacă vrea să devină creștin evanghelic sau dacă vrea să autentifice relația sa cu Dumnezeul personal printr-un botez. De cele mai multe ori botezul conștient este asimilat cu legămîntul sau angajamentul că botezatul/botezata va trăi și va muri după voia Domnului.

E normal ca cineva să vrea să fie botezat. Nu e însă indicat să vrea să facă un legămînt pentru că în accepțiunea și practica antică și modernă, numai cel superior poate face un legămînt cu cineva inferior ca poziție sau statut. Afirmînd că vrem să facem un legămînt cu Dumnezeu, indiferent cît de dramatic ar suna sau cît de frumos ni se pare că este, este doar o greșeală de exprimare. Noi, eu, tu, el sau ea, papa, episcopul, pastorul sau preotul nu poate încheia un tratat cu Dumnezeu. Sensul este numai de la Dumnezeu la om nu invers. Așa că nu se poate încheia un legămînt cu Dumnezeu din proprie ințiativă. Trist, dar adevărat. Este voia Lui, nu voia noastră.

Un studiu fără complicații ne spune că doar putem capitula în fața lui Dumnezeu. Ascultare, supunere, revoltă sau indiferență. Dar nu putem să-l determinăm pe Dumnezeu să facă un pact cu noi. Chiar dacă VT dă uneori iluzia.

Legămîntul în apa botezului este un fel de-a spune. Te botezi în apă, nu în altceva. Unii au impresia că botezul este un legămînt, și că în acele clipe dramatice sau dramatizare în unele cazuri, se inițiază legămîntul între om și Dumnezeu. De unde citire? Sau scriere? Dacă ai luat o decizie cîndva, dacă vorba evanghelicilor, ai hotărît să-ți dăruiești viața lui Isus, aceea este data cînd ai intrat în legămîntul cerut de Dumnezeu. Nu cu ocazia botezului. Nu de alta, dar se pune în pericol o nestemată evanghelică atît de dragă: nașterea din nou. Și în unele cazuri botezul cu Duhul Sfînt.

Cînd te-ai născut din nou? Cînd ai fost botezat cu Duhul Sfînt? Răspuns baptist: cînd ai crezut. Răspuns penticostal: cînd ai crezut, cînd ai vorbit în limbi, altă dată. Deci legămîntul nu se face în nici un caz în apa botezului, chiar dacă botezul este unul dintre cele două acte de cult. Nici măcar sacrament. Și cu toate că unii teologi spun că imprimă ceva ce nu va fi șters niciodată. Și botezul este o mărturie a unui cuget în fața lumii, a îngerilor văzuți și nevăzuți…

De ce se accentuează botezul? Pentru că este un eveniment datat, precis, public. Se face trimitere la el ca la un legămînt pentru că e mai simplu, mai ieftin, mai la îndemînă. Din păcate! Dar nu e drept, corect, bine. Se folosește botezul ca subterfugiu. Poate din comoditate și cine știe, din necunoaștere.

6 comentarii la “Clișee evanghelice (3): Vrei să te botezi? Vrei să faci legămînt cu Domnul Isus în apa botezului?

  1. Reblogged this on Persona and commented:
    Alex Nadaban despre dragele de clisee evaghelice – exemple ale linbii noastre de lemn>
    Unde or fi celelalte doua postari pe aceasta tema – care ma intereseaza foarte tare, si cum de le-am scapat?

  2. Dacă legământul e făcut de cel superior cu cel inferior, cum definim relația de legământ din căsătorie? Care e cel superior? Nu există raport de egalitate în căsătorie? Poate ar trebui să întreb mai întâi de toate dacă mariajul e bazat pe legământ în înțelegerea dvs?

    • este o altă clasă. în isus este o egalitate inegală via pavel. dacă bărbatul este capul… chiar și în condițiile unei inegalități, în isus.
      în isus nu înseamnă că genetic suntem egali. inegalitățile nu se anulează ca prin farmec. egalitatea este acceptată de cel superior, indiferent care este acela, cam ca și în cazul acceptării inferiorității benevole, spusă tot de pavel, al celui tare și a celui slab în credință referitor la carnea jertfită idolilor. e o egalitate paradoxală, dacă vrei. nici dumnezeu nu se face egalul nostru în legămînt, ci, paradoxal, se face inferiorul nostru pentru că acceptă întruparea, suferința, moartea. putem spune că încă suferă văzînd ce se întîmplă cu creația sa.
      în plus cred că există un element ce anulează orice inegalitate contractuală în oricare dintre cazurile noastre: dragostea. cu toate că suntem inegali acceptăm să fim egali sau inferiori pentru că-l iubim pe celălalt. de aceea este și la bine și la rău, pînă la moarte. dumnezeu ne dă o lecție în cristos. și nu numai. cel superior se dă celuilalt, se jertfește. în economia lui dumnezeu cine este egalul?
      poate paradoxul inegalității/egalității se vede în perichoresis. greu de exprimat, nu?

  3. Acest cliseu se datoreaza diferentei teologice intre Reformers (luterani) si neoProtestants. In loc ca botezul sa fie ceva ce Dumnezeu face, devine ceva ce noi facem (te-AI botezat, AI facut legamant).

    Biblia ne invata ca:
    botezul cu „apă și Cuvânt” (Efeseni 5:26) beneficiază:
    spălarea făcută de naşterea din nou (Titus 3:5-8),
    mântuirea (1 Pet 3:21, sf. Ev. Marcu 16:16)
    iertarea păcatelor (Faptele 2:38-39),
    Duhul Sfânt (Faptele 2:38-39, sf. Ev. Ioan 3:5),
    regenerare/ spălare/ curățire spirituală (1 Cor 6:11, Efeseni 5:25-26, Titus 3:5-8), circumcizie spirituală (Col 2:11),
    credință (Efeseni 2:8-10),
    calitate de membru în Biserică – trupul lui Hristos (1 Cor 12:13),
    apartenență în Împărăția lui Dumnezeu (sf. Ev. Ioan 3:5-6),
    îngropare în moartea lui Hristos, înviare la noutatea vieții prin Hristos (Rom 6:4, Col 2:11-12),
    primirea numelui triunului Dumnezeu (sf. Ev. Matei 28:19)

Lasă un răspuns către Beni Cruceru Anulează răspunsul